5 tips för att komma igång med din egen podcast

Med en egen podcast (poddradio) har du möjlighet att själv bestämma hur du vill belysa ett ämne. Skött rätt blir podden en mycket effektiv kanal för att både nå ut med ditt budskap och för att bygga en relation med din målgrupp.

I dag är det smidigare än någonsin att både spela in en podcast. Här är 5 tips till dig som vill komma igång och podda.

1. Ta reda på vad din podcast ska handla om.
Du har säkert en idé om vilka lyssnare du vill nå med din podcast, men vet du vad som skulle få dem att lyssna på dig? Podcast-utbudet i dag är enormt och dina konkurrenter finns bara ett knapptryck bort. För att bli uppmärksammad måste du både veta vad som intresserar din målgrupp och hur just ditt företag eller din organisation kan erbjuda något som är värt lyssnarnas tid. Här är det viktigt att göra en kartläggning för att se vilka poddar som redan behandlar snarlika ämnen, så att du kan sticka ut och bygga en expertposition.

2. Få koll på podd-tekniken.
Har du tillgång till en ljudisolerad studio med professionell utrustning är det förstås en fördel. Men faktum är att du i dag kan spela in en podcast som låter riktig bra med betydligt enklare medel. Ett tyst konferensrum kan duga som inspelningslokal och för några tusenlappar hittar du mikrofoner, ljudkort och lättanvända ljudredigeringsprogram för datorn som funkar alldeles utmärkt. På internet finns mängder av rekommendationer på prisvärd utrustning och instruktioner om hur du använder den. Hör dig gärna för i en musikaffär kring vad som kan passa för just dina förutsättningar och behov.

3. Förbered. Och förbered lite till.
Det är dags för ditt första avsnitt. Du har testat att spela in ljud, bestämt ett ämne, bjudit in en gäst och tryckt på ”rec”. Vad skulle kunna gå fel nu?
Den största utmaningen med att spela in en bra podcast handlar om att få till ett intressant och sammanhängande samtal – så se till att förbereda dig. Självklart ska det finnas utrymme för improvisation och stickspår, men att utgå från ett ämne och se ”var samtalet landar” är sällan ett framgångsrecept för en lyckad podcast. Ju färre deltagare i samtalet, desto större är risken att ett oförberett avsnitt uppfattas som just oförberett. Stolpmanus eller ”hållpunkter” hjälper dig att hålla den så viktiga röda tråden.

4. Redigera.
Det engelska uttrycket ”Don’t wear out your welcome” är träffande när det kommer till poddar. Se till att dina avsnitt inte blir för långa. Lättsam underhållning kan funka i en timme – men vill du prata börstrender, IT-säkerhet eller dubbdäcksregler kan du inte räkna med att ens den mest insatte lyssnaren orkar med mycket mer än en halvtimme.
Sikta på att spela in runt en timmes samtal. Använd sedan ett ljudredigeringsprogram (exempelvis Audacity) för att klippa ner avsnittet till 20-30 minuter.

5. Publicera, dela och ha tålamod.
Ladda upp dina färdiga avsnitt på en distributionsplattform (exempelvis Soundcloud), varifrån du sedan kan ”koppla” din podd till Itunes.
Se till att dela och marknadsföra din podcast i sociala medier! Beroende på hur ambitiöst och skickligt du gör detta kanske det första avsnittet inte får så många lyssningar. Misströsta inte; hemligheten bakom att bygga en framgångsrik podcast-serie handlar om att konsekvent producera nya avsnitt, lära sig av processen och att ha tålamod.

Här kan du lyssna på podden ”På chefens bord” som vi på Spotlight producerar åt Ledarna inom privat tjänstesektor.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa en podcast? Kontakta oss så berättar vi mer!