Loading...

När Google valde att skapa ett nytt ägarbolag döptes det till Alphabet, ett namn som redan var upptaget. I stället för att lägga sig platt valde det BMW-ägda leasingbolaget Alphabet att ta upp kampen och inte sälja sina namnrättigheter. På den svenska marknaden tog man det ett steg till och köpte domännamnet abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö.nu och skapade en konkurrerande sökmotor till Google – enbart fokuserad på Alphabets leasinglösningar.

U T M A N I N G
______

När Google startade det nya moderbolaget Alphabet var leasingbolaget Alphabets hållning att ”vi är inte störst, men vi var först”. Men namnkrocken innebar ändå en uppenbar risk för att namnet Alphabet bara skulle förknippas med Google.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

Att många skulle söka mer information om Google i samband med namnbytet var givet och många skulle ofrivilligt hamna hos leasingföretaget Alphabet. Den uppståndelsen erbjöd ett ypperligt tillfälle att på ett roligt och enkelt sätta väcka nyfikenhet kring Alphabets erbjudande inom billeasing. Men för att göra det var Alphabet tvungna att agera snabbt.

Snarast möjligast köptes hela det svenska alfabetet i domännamnet abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö.nu och en ny sökmotor skapades, helt dedikerad till Alphabets tjänster och erbjudanden inom tjänsteleasing. Poster på Twitter, Facebook och LinkedIn spred nyheten till målgruppen med många besökare till sökmotorn som följd och trafiken till Alphabets hemsida ökade med 400 procent första dagen och 300 procent andra dagen.

R E S U L T A T
______

  • I samband med namnbytet steg antalet besökare till Alphabets hemsida med 400 procent första dagen och 300 procent andra dagen
  • Posterna i sociala medier engagerade målgruppen och många sökte sig vidare till söksajten och i förlängningen till Alphabets sida
  • Kampanjen uppmärksammades av flera svenska medier

Vill du veta mer?

Simon Zingerman

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 73 622 79 76

simon.zingerman@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______