Loading...

Tillsammans med optikkedjan Specsavers arrangerades tävlingen Årets Glasögonbärare i Sverige 2016 som ett led i att lyfta glasögon som en modeaccessoar och bygga Specsavers varumärke.

U T M A N I N G
______

Glasögon åsidosätts ofta i sammanhang när det talas om stil. Med Årets Glasögonbärare vill Specsavers skapa ett tillfälle att lyfta fram och hylla alla som bär sina bågar med stolthet och integritet.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

Glasögon anses bland många enbart vara ett synhjälpmedel. Specsavers vill bredda den bilden och visa på att par bågar kan lyfta en outfit och hjälpa till att förmedla en persons unika uttryck och individuella stil.

Själva tävlingen Årets Glasögonbärare ägde rum på Facebook där svenskarna kunde anmäla sig genom att ladda upp en bild på sig själva i sina bågar. Efter sign-up-perioden utsågs 21 semifinalister, en från varje län.

För att skapa så mycket delaktighet som möjligt engagerades allmänheten som fick rösta på sin favorit. Vid sidan av detta fanns en namnkunnig jury bestående av bland annat Specsavers ambassadör, den LA-baserade journalisten Jennie Hammar.

I vinsten ingick, förutom titeln Årets Glasögonbärare, en styling och plåtning i Amelia tillsammans med andra- och tredjeplatstagaren, samt en resa till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt Ge Syn.

Video från Årets Glasögonbärare 2015.

R E S U L T A T
______

  • Över 630 anmälningar till tävlingen
  • Över 27 500 personer röstade på sina favoriter

Vill du veta mer?

Susanna Salomon

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 70 333 92 76

susanna.salomon@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______