Loading...

En av världens mest omtalade bilar under våren 2015 var en Betsafe-stripad Audi RS6. Den uppmärksammades i över 200 artiklar, i allt ifrån Top Gear till Aftonbladet, fick över två miljoner visningar på Youtube och deltog i det mytomspunna rallyt Gumball 3000.

U T M A N I N G
______

Betsafe vill vara det självklara spelbolaget och ska synas i uppseendeväckande sammanhang. Under våren 2015 ville Betsafe synas och engagera målgruppen med hjälp av endast egna och förtjänade kanaler.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

Vi identifierade ämnen och händelser som var relevant för målgruppen och Betsafe, där kändisrallyt Gumball 3000 blev utgångspunkten för PR-arbetet. Strategin gick ut på att skapa sensationella historier som skulle fungera som delbart innehåll i sociala medier och som underlag för redaktionella medier. Det blev möjligt med hjälp av friååkningsstjärnan Jon Olsson och en Betsafe-stripade drömbil som tävlade i kändisrallyt Gumball 3000. Vi ville tidigt skapa intresse och nyfikenhet kring bilen där filmer och bilder skulle bli det bärande inslaget i all kommunikation.

Vi skapade en berättelse i tre olika delar, som alla ledde fram till starten av kändisrallyt Gumball 3000.

Del 1 – Vi lanserade Jon Olsson och den spektakulära Audi RS6:an inför Gumball 3000 med hjälp av storslagna bilder som delades i Jons egna sociala medier och till medier.

Del 2 – Vi lät Jon Olssons utföra ett bilstunt i Årefjällen som visades upp bilen i en effektfull video som snabbt kunde spridas vidare.

Del 3 – Jon Olsson agerade Uber-chaufför inför Gumball-starten där vem som helst kunde boka bilen för en tur inom Stockholms tullar. Dagen fångades på film och spreds till medier över hela världen.

R E S U L T A T
______

Kampanjen blev en världsnyhet och uppmärksammades av bland annat Top Gear.

  • Totalt syntes bilen i fler än 200 artiklar i svenska och internationella medier
  • Filmerna med Jon Olsson har i dag över två miljoner visningar på YouTube
  • Betsafe-bilen bokades 5 700 gånger via Uber-appen inom loppet av 4 timmar
  • Kampanjen blev nominerad i tre kategorier i Spinn 2015 och är även nominerad i Sabre Awards 2016

Vill du veta mer?

Victor Melander

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 70 788 39 55

victor.melander@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______