Loading...

U T M A N I N G
______

Bakgrunden till detta projekt är att tillväxten i segmentet irländsk whiskey stagnerat under senare år och försäljningen av det ledande varumärket Tullamore rentav minskade under 2016-17. Uppdraget var att vända den negativa trenden.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

Strategin innebar att återuppliva och modernisera traditionen att dricka irländsk whiskey med en öl. För att nå ut till en bredare och yngre publik, tog vi fram en idé som gick ut på att skapa en helt ny och unik öl tillsammans med mikrobryggeriet PangPang. PangPang & A Brew är ett kväverött öl bryggt med kväve och gjord på samma jäst som Tullamore använder i sin whiskey. Det är första gången någonsin som Tullamore delar sin jäststam utanför destilleriets väggar.

Redan under maj genomfördes en pressresa till Irland tillsammans med PangPang, men i samband med den officiella premiären på Stockholm Beer and Whisky Festival hålls även ett pressevent på puben Penny & Bill. Parallellt distribueras varuprover och pressinformation till utvalda media.

R E S U L T A T
______

Kampanjen tillsammans med en effektivt mediabearbetning resulterade i ett enastående gensvar inte bara i svenska medier utan också långt utanför vårt landets gränser. Räckvidd: 85 000 000+ (= 8400% + jmf mål). Mediaintresset inkluderade nyckelmedia i Sverige (bl a omslaget och flera sidor i ”Bästa drycker”, Café och ELLE Mat & Vin) liksom internationella media som Vice global.

Uppmärksamheten gjorde även tydliga avtryck i försäljning av både öl (slutsåld trots extra tillverkning) och whiskey, där Tullamore idag överträffar segmentets försäljningstakt. Kampanj har gått så bra att den nu implementeras på andra marknader världen över – utefter vår strategi och upplägg.

Vill du också skapa kommunikation som ger effekt? Kontakta oss idag
Se fler case

Vill du veta mer?

Olle Dahlqvist

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 70 458 94 63

olle.dahlqvist@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______