Loading...

U T M A N I N G
______

Dagens smarta telefoner har gjort att svenskarna fotar mer än någonsin. Enligt en Sifo-undersökning som genomfördes som underlag till kampanjen använder nio av tio svenskar i dag regelbundet kameran i sin telefon.

Adobe är världsledare inom foto- och videoredigering på desktop, med produkter såsom exempelvis Photoshop och Premiere Pro har de etablerat en stark position bland yrkesverksamma och semi-professionella kreatörer. Samtidigt har varumärket inte alltid varit lika välkänt utanför denna målgrupp. Därför fick vi i uppdrag att introducera Adobe till en ny vidare målgrupp kreatörer som använder sin mobil som kamera och redigeringsverktyg.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

För att överbrygga kännedomsbarriären i målgruppen lanserade vi en fototävling, ”Exhibition Stockholm”, som också blev namnet på kampanjen. Tävlingen ägde rum i en webbapplikation, som med ett lekfullt användargränssnitt tog tillvara på målgruppens behov – att lära sig mer om fotografering och fotoredigering i mobilen – och samtidigt visade hur hobbyfotografer kunde använda Adobes verktyg ”Lightroom for mobile” för att utvecklas inom dessa områden.

Tävlingen exponerades med hjälp av:

  • Samarbeten med influencers, som själva deltog i fototävlingen
  • Genomgångar för journalister, som fick testa att delta i fototävlingen
  • Annonser i sociala medier

Mediebearbetning, inklusive pressmeddelanden med fakta om svenskars mobilfotovanor, baserat på tidigare genomförd Sifo-undersökning

R E S U L T A T
______

Kampanjen överträffade med mycket goda marginaler de uppsatta målen. Foto- och teknikmedier publicerade både artiklar och videoreportage om fototävlingen, samtidigt som nyheter baserade på våra pressmeddelanden om svenskarnas vanor och preferenser inom mobilfotografering syntes i dagstidningar, branschpress och på viralsajter. Kampanjen som sådan uppmärksammades i internationell press.

Dessa blev kampanjens resultat:

  • Ökad kännedomen för Adobes fotoredigeringsverktyg Lightroom for mobile med 6% – 600% bättre än målbilden
  • Ökad varumärkeskännedom för Adobe med 15% – 300% bättre än målbilden
  • Ökad försäljning av Adobe Photography Plan CC med 20% – 400% bättre än målbilden
  • Över 126 000 röster på bilder
  • Över 15 000 000+ räckvidd i traditionella medier
  • Över 20 000 000+ impressions i traditionella medier
  • Kampanjen har uppmärksammats i Contagious och Ads of the World

Vill du veta mer?

Tamara Samadi

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 73 701 78 00

tamara.samadi@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______