Loading...

U T M A N I N G
______

Det produceras fler kokböcker i Sverige per capita än någon annanstans i världen. Att lansera en kokbok med en begränsad budget, en extrem konkurrens på marknaden och en författarinna som var helt okänd för svenskarna var en intressant utmaning. Flexitarianens Kokbok – mycket grönt, lite kött från Tukan förlag var, bokstavligen talat, bara en i mängden.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

Ordet ”Flexitarian” var stort i USA men här hemma pratade man snarare om semi-vegetarianism. Vi bestämde oss för att börja med att mynta uttrycket på allvar i Sverige. Först därefter skulle marknadens första kokbok på temat släppas.

I steg ett bevisade vi att många svenskar redan var Flexitarianer, utan att veta om det själva. Genom en Sifo-undersökning fastslogs att en av två svenskar äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och att många planerar att äta ännu mer vegetariskt i framtiden. Mediavinkeln blev ”Varannan svensk är ‘flexitarian’”. Uttrycket – och det bakomliggande ämnet – tog snabbt fart.

När flexitarianism väl var på allas läppar, och när tanken på att äta mindre kött till förmån för grönt väckts hos allt fler, då släppte vi kokboken. Produkten som svarade på marknadens nyväckta efterfrågan togs emot med tacksamhet.

R E S U L T A T
______

Lanseringen av Flexitarianens kokbok gick långt över förväntan.

  • Sifoundersökningen, som skulle kratta arenan för boken, resulterade i över 80 medieinföranden på temat flexitarianism
  • Uttrycket ”Flexitarian” mer än fördubblades som sökord på ledande sökmotorer och i antalet artiklar
  • Ett sextiotal medier skrev om boken – både genom att intervjua författarinnan Eleonora von Essen om vad det innebär att vara flexitarian samt genom att publicera recept från boken. Bland pressinförandena återfinns ett mittuppslag i Aftonbladet, ett sexsidigt reportage i Aftonbladet Härligt Hemma, ett femsidigt reportage i Aftonbladet Söndag, ett mittuppslag i SvD, ett tresidigt uppslag i DN, ett fyrsidigt reportage i Expressen Söndag, en helsida i Göteborgs-Posten, ett stort antal helsidor i olika lokaltidningar och en mängd införanden i diverse magasin.
  • En rad större matbloggar publicerade recept och lottade ut recensionsexemplar till sina läsare

Första utgåvan av Flexitarianens kokbok, 7 500 exemplar, såldes ut inom ett år. Uppmärksamheten och framgångarna i Sverige ledde till att boken även lanserades i Norge och Danmark.

Vill du veta mer?

Isadora Cugler

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 70 508 09 88

isadora.cugler@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______