Loading...

Hur skapar man intresse för att gå på restaurang i en tid då hämtmat bara är ett klick bort? Den frågan ställde sig Booktable, Europas största onlinesajt för restaurangbokningar. Lösningen blev att skapa något som bara kan upplevas på restaurang. En ambitiös kampanj som involverade en världskänd gastrofysiker, en trendig DJ och en av årets mest hypade restaurangkoncept syddes ihop för att visa restaurangbesökare hur maten kan kryddas med musik. Bokstavligen.

U T M A N I N G
______

Bookatable vill vara det självklara valet för svenskarna när de bokar sina restaurangbord. De vill inspirera folk att lämna spisen och take away-maten för att upptäcka nya matupplevelser på plats.

S T R A T E G I   &   T A K T I K
______

Efter att ha fördjupat sig i svenskarnas preferenser när det kommer till smakupplevelser med hjälp av en Sifo-undersökning sammanförde Bookatable tre giganter inom sina respektive områden i ett världsunikt experiment; världens mest kända gastrofysiker dr Charles Spence, Melker Andersson från F12-gruppen och den svenska musikproducenten Axel Boman.

Tillsammans fick de uppgiften att ta fram en avsmakningsmeny, där musiken själv var en viktig ingrediens. För hur otroligt det än kan låta kan musik förstärka olika smaksensationer.

– Vi har i åratal vetat att vi kan förbättra smaken av det som är sött, syrligt och bittert i olika livsmedel och drycker. Bland annat kan plingandet från ett högfrekvent piano eller ljudet från ett vindspel göra att de sötare smakerna i en maträtt framträder. När lägre toner eller musik från blåsinstrument spelas framträder istället de mer bittra tonerna i exempelvis choklad. Det som gör samarbetet med Bookatable särskilt spännande är att vi nu kan gå ett steg längre och använda musik som en ingrediens för att fokusera på ännu mer komplexa egenskaper såsom krispighet, krämighet och även kryddighet, säger dr Charles Spence i en kommentar.

Vid lanseringen bjöds en journalist och fotograf från DN exklusivt in för att provsmaka menyn till tonerna av Axel Bomans utvalda musik. Ett pressmeddelande tillsammans med dr Charles Spences forskning skickades sedan ut till bransch-, konsument- och musikpress.

På Bookatables webbsida kunde menyn bokas under en vecka. Samma kampanj genomfördes senare i Tyskland och England, då tillsammans med Axel Boman, dr Spence och restauranger på den lokala marknaden.

R E S U L T A T
______

Satsningen rönte stor uppmärksamhet inom och utanför Sveriges gränser, där tidningar såsom DN, Nöjesguiden, Mitt i, Yahoo och World News Report uppmärksammade kampanjen.

Vill du veta mer?

Olle Dahlqvist

PROJEKTANSVARIG

+46 (0) 70 458 94 63

olle.dahlqvist@spotlightpr.se

N Å G R A   A V
V Å R A   K U N D E R
______