Hen-drinken gör upp med daterade smak-normer

William Grant & Sons och Spotlight lanserar tillsammans ”Hen-drinken”, en kampanj för whiskeyproducenten Tullamore D.E.W. skapad för att ifrågasätta normer och daterade föreställningar kring smak och smakpreferenser. Kampanjen tar sig uttryck i form av en drink som är baserad på sensorik-forskning för att ifrågasätta kulturella skillnader kopplade till smak och samtidigt föra människor närmre varandra.

Hen-drinken bygger på forskning framtagen av sensorik-forskaren Johan Swahn, som visar att genetiska förutsättningar resulterar i skillnader mellan hur män och kvinnor upplever smak. Utifrån forskningen tog den prisbelönta bartendern Josephine Sondlo fram en drink med bland annat en avvägd del sötma, för att tilltala männens förkärlek till det som är sött, balanserat med syra och en hint av beska, för att inte chocka kvinnors ofta känsligare smaksinne. Resultatet blev världens första ”Hen-drink”.

Bakom projektet står Spotlight PR och Nigab, distributör av Tullamore D.E.W. på den svenska marknaden.

– Tullamore D.E.W. är en trippeldestillerad whiskey och varumärkets kärna handlar om ”Beauty of the Blend”. Det ville vi uppmärksamma och utforska genom att använda oss av forskning sammanställd av Johan Swahn tillsammans med Josephine Sondlos gedigna kunskaper i att komponera drinkar. Hen-drinken ska tilltala både män och kvinnor och är ett fint exempel på Tullamores sätt att jobba med smak, säger Fannie Friberg, projektledare för Hen-drinken på Spotlight.


Hur kan vi hjälpa dig med nylansering? Kontakta oss!

Arbetsgrupp Spotlight:

Strategi, idé och koncept för Hen-drinken
Kundansvarig: Robin Kvarnström
Projektledare: Fannie Friberg
PR-konsult: Anton Fagerhem
Kreativ planner: Olle Dahlqvist

Sensorik-forskning: Johan Swahn
Bartender: Josephine Sondlo

Fler projekt vi gjort för Tullamore D.E.W:

D.E.W. & A Brew