Spotlight har fått ett syskon

nyhetsbild_1

Spotlight har fått ett systerbolag, Digital Performance-byrån DPER AB.

DPER drivs av Daniel Ekbladh och Tommy Perlhamre, båda med lång erfarenhet inom digital marknadsföring. Tanken är att kombinera Spotlights expertis inom kommunikation med DPERs spetskompetens inom webbanalys, sökordsoptimering och konvertering – för att vi ska kunna göra större skillnad för våra kunder.

Det känns väldigt roligt att sjösätta DPER tillsammans med Daniel och Tommy. Med hjälp av DPER stärker vi vår kompetens inom digital marknadsföring och breddar vårt erbjudande inom affärsdrivande kommunikation, säger Johan Wetterqvist grundare av Spotlight.

Läs gärna mer på www.dper.se

Hur odlar vi en effektkultur på företagen?

spotlightpr_effweek2017

EffWeek 2017 är en årlig konferens i London för marknadsförare från hela världen. Under fyra dagar samlas varumärkesägare, byråer och media för att ta del av och diskutera ny spetsforskning inom marknadsföring, samtidigt som de utbyter erfarenheter och nätverkar med varandra. Bakom initiativet står Effworks, ett brittiskt branschnätverk dedikerat åt effekt i marknadsföring.

I år var Spotlights Planner Stefan Rydén på plats på och tog tempen på trenderna inom kommunikationsbranschen. Här är fyra av hans nyckelobservationer:

  • Odla en effektkultur: Vissa organisationer lyckas bättre än andra med att öka effekten av sin marknadsföring. De som etablerat en ”effekt-kultur” arbetar konsekvent med språkbruket i sin marknadsföring, stringenta processer och samverkan över traditionella organisationsgränser.
  • Effekt på kort eller lång sikt: Binet och Fields teser dominerar alltjämt effekttänkandet. Teserna visar sedan tidigare att vårt tidsperspektiv ofta styr vilken effekt marknadsföringen ger: Vi tenderar nämligen att övervärdera det kortsiktiga utfallet och underskatta de långsiktiga konsekvenserna. Nyckeln att hitta balansen.
  • PR-mätning på efterkälken: När vi mäter effekten av PR och förtjänad kommunikation fokuserar vi fortfarande tyvärr på att mäta kortsiktiga utfall och distribution, såsom pressklipp och medieräckvidd. Istället för att mäta mer långsiktiga och varumärkesbyggande effekter som varumärkeskännedom, preferens, trovärdighet, användning och lojalitet.
  • Effekten som räknas är den på sista raden: För att marknadsföring och kommunikation ska kunna värderas som ett konkurrensmedel och som en investering i företaget, måste marknadspersoner lära sig tala i termer som personer som jobbar med till exempel ekonomi och finans förstår, samt redan från början bjuda in dem i processer som involverar kommunikationen.

Observationerna ovan och mycket andra insikter om hur vi bäst mäter effekter av olika kommunikationsinsatser kommer vi diskutera närmare i ett kommande seminarium. Håll utkik efter inbjudan inom kort!

Vi listar de 5 största trenderna från konsumentteknikmässan IFA 2017

sony_IFA

Spotlight var på plats och tog tempen

IFA är Europas största årliga konsumentteknikmässa som varje år samlar de största varumärkena inom hemelektronik. Många företag väljer att lansera sina senaste produkter på mässan, och media finns självklart alltid på plats för att rapportera kring de senaste nyheterna och teknikinnovationerna. I år var Spotlight på plats och tog tempen. Det blev några händelserika dagar där vi träffade kunder och medier. Vi hann även spana in produktnyheter på mässan. Här kommer vår spaning över några av de hetaste och viktigaste lanseringarna på IFA:

  • Ljud och bild i fokus: För vår kund Sony är IFA-mässan en viktig plattform för nya produktlanseringar. I år var inget undantag. Sony lanserade en rad nya produkter inom ljud och bild som snart finns tillgängliga på den svenska marknaden. Även brusreducerande hörlurar fortsätter vara i fokus. Produktsegmentet växer så det knakar och på mässan lanserade Sony inte mindre än tre olika modeller av brusreducerande hörlurar i olika färger.
  • 4K fortsätter att utvecklas: På mässan var 4K en tydlig trend och vi såg en hel del 4K-produkter såsom högupplösta tv-skärmar och projektorer.
  • Mobiltelefoner med hög fotofunktionalitet blir allt viktigare: Sony Mobile presenterade en rad nya mobiltelefoner, bland annat flaggskeppet Xperia XZ1 med en rad nya fotofunktioner. Även Samsung, Motorola och LG lanserade nya mobiltelefoner och även här var bildkvalitet, bildfunktionalitet och displaykvalitet i fokus.
  • Smarta högtalare för det digitala hemmet: Sony, Harman och JBL lanserade alla nya smarta högtalare på IFA i år. Trots olika funktioner har många satsat på att deras högtalare ska vara kompatibla med virtuella assistenter som Amazon Alexa och Google Assistant. Detta för att ha möjlighet att koppla ihop ännu mer enheter i det digitala hemmet.
  • Smartare klockor: Smarta klockor fick en hel del uppmärksamhet på IFA i år. Bland annat lanserade Samsung en ny Gear Sport klocka som är ännu mindre än sin föregångare, samtidigt som den innehåller fler funktioner. Klockmärket Garmin lanserade också en ny klocka i form av Vivoactive 3 som nu fått GPS, hjärtfrekvensmätare och sju dagars batteritid.

Det är tydligt att produkter inom konsumentteknik blir allt smartare. Tillverkarna har lyckats göra sina enheter , inte bara smartare utan också enklare att koppla upp. Inom en snar framtid kommer vi se nya innovativa tvättmaskiner, mikrovågsugnar, lampor, tv-apparater och andra saker i hemmet som enkelt kan styras från din mobiltelefon. Tekniklösningar för drönare och Virtual Reality (VR) och Augmented Reality(AR) kommer också komma i mer användarvänliga former och med fler användningsområden. Tekniker som inte minst vi som arbetar inom kommunikation kan dra stor nytta av.

Load More Posts