Så ska vården förändras för en halv miljon sköldkörtelsjuka

Så ska vården förändras för en halv miljon sköldkörtelsjuka

devardlosa_annons

Patientorganisationen Sköldkörtelförbundet har gett Spotlight i uppdrag att genomföra en kampanj i syfte att uppmärksamma vårdproblematiken för 458 000 sköldkörtelsjuka i Sverige. Kampanjkonceptet går under namnet De VårdLösa och handlar om att visa på den situation som var fjärde sköldkörtelsjuk upplever idag när de inte får rätt vård. Målet med kampanjen är att öka medvetenheten om sjukdomen och problemen idag – för att på så sätt skapa en förändring av vården.

Kampanjen går ut via redaktionell media, sociala kanaler och köpt digital media. Kommunikationen görs i samarbete med Spotlights systerbyrå DPER, som är specialister inom digital performance.

”Spotlight är en kreativ byrå som arbetar strategiskt och kanaloberoende med ett tydligt fokus – att skapa verklig effekt. De har också en god förståelse för den situation och utmaningar som vi och våra medlemmar står inför, så jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att kunna göra stor skillnad”, kommenterar Anders Palm, ordförande på Sköldkörtelförbundet.

I arbetsgruppen på Spotlight ingår Axel Lagerbielke, kundansvarig, Josefina Motin, digital projektledare, Simon Zingerman, AD, och Susanna Salomon, senior PR-konsult.

Se resultatet av kampanjen här.

Solita satsar i Sverige med Spotlight

Solita satsar i Sverige med Spotlight

solita_spotlight

Det nordiska konsultföretaget Solita, som hjälper företag att skapa värde utifrån data, satsar hårt på den svenska marknaden. Företaget rekryterar löpande nya konsulter samtidigt som man satsar på marknadsföra sig mot utvalda kundgrupper.

– Solita ska växa internationellt och Sverige är ett första steg i expansionen, berättar Skandinavienchefen Petronella Posti. Vi är ett av Finlands största konsultföretag men på den svenska marknaden är vi ganska okända och det måste vi ändra på.

Spotlight har ett nära samarbete med Solita. Uppdraget inbegriper såväl ett lokalt positioneringsarbete som digital marknadsföring, events samt medierelationer.

– Det är väldigt spännande att få hjälpa Solita med deras satsning i Sverige, att bygga varumärke och skapa affärsdrivande kommunikation, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig på Spotlight.

Spotlight söker projektledare!

Spotlight söker projektledare!

nyhets_projektledare_text

Spotlight är specialiserade på affärsdrivande kommunikation. Tillsammans med vår systerbyrå Dper, experter på digital performance, kombinerar vi förtjänad kommunikation med digital marknadsföring för mätbara resultat.

Vi samarbetar med kunder i många olika branscher över hela Norden. På Spotlight mäter vi vår framgång i nöjda kunder och engagerade medarbetare – och vi hjälper ständigt varandra att utvecklas och att hitta den energi som krävs för att göra skillnad för våra kunder. Kanske är det därför vi i flera år har rankats som en av Sveriges bästa byråer.

Nu söker vi fler Projektledare;

Vi söker dig som arbetar inom marknad och kommunikation, gärna på byrå. Du är duktig på att bygga relationer med dina kunder, på att identifiera behov och affärsmöjligheter samt på att driva samarbetet framåt med hjälp av dina kollegor. Du har god erfarenhet av att arbeta som kundansvarig, samt av att projektleda integrerade kampanjer där ägda, förtjänade, köpta och sociala kanaler samverkar på bästa sätt. Att sätta relevanta mål och löpande följa upp effekten av kommunikationsarbetet ser du som en självklarhet.

Låter det intressant? Skicka din ansökan snarast, till jobb@spotlightpr.se

Rådgivare till Sveriges Annonsörer

Rådgivare till Sveriges Annonsörer

dper_sverigesannonsorer

Vår systerbyrå Dper har etablerat ett samarbete med Sveriges Annonsörer. Dper är specialiserade på att hjälpa kunderna att få en bättre avkastning från sina digitala marknadsföringsinsatser. Spotlight samarbetar med Dper i många kundprojekt där vi arbetar integrerat med affärsdrivande kommunikation.

– Idag sitter många på en always-on strategi, där en konstant närvaro i olika kanaler gör att man inte hinner stanna upp och begripa hur allt hänger ihop. Men utan den insikten blir det också väldigt svårt att förstå vad resultatet av insatserna blir. Vår inställning är att det hela egentligen är ganska enkelt och att man kommer väldigt långt på sitt eget sunda förnuft. Med utgång från våra kunders affär och deras kunders köpresa ger vi lättbegriplig rådgivning kring hur de på ett mätbart sätt kan öka lönsamheten och säkra kvalitén på webben, säger Daniel Ekbladh på Dper.

– Allt fler annonsörer investerar i digitala medier, men det är lätt att gå vilse när allt fler kanaler tillkommer och bruset blir allt större. I vårt uppdrag som intresseorganisation ligger att möta våra medlemmars behov, varför vi nu är glada över att kunna stärka upp och ta in ytterligare expertis på det digitala området, säger i sin tur Lin Eriksson Nordström, kommersiell chef på Sveriges Annonsörer.

Guld i AMEC Awards!

Guld i AMEC Awards!

amecawards_exhibitionstockholm1

Spotlight blev den enda svenska byrån att bli nominerad till den internationella tävlingen AMEC. Nu prisas man med ett guld för sin kampanj med Adobe.

För 16:e året i rad arrangerades AMEC Awards, världens största tävling baserad på mätning och effekt inom PR och förtjänad kommunikation. Spotlight blev den enda svenska kommunikationsbyrån att nomineras till tävlingen.

Framgången slutade inte där, utan byrån fick ta emot guld i kategorin ”Best use of measurement for a single event” för kampanjen ”Exhibition Stockholm”.

– Det är alltid roligt när vi uppmärksammas för den skillnad vi gör för våra kunders affärer, och extra kul när det är tillsammans med en så modig och nyfiken kund som Adobe, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig och grundare av Spotlight, i en kommentar.

Kampanjen ägde rum i Stockholm förra sommaren och gick ut på att skapa en fototävling i AR. Kampanjen genomfördes tillsammans med Accomplice för kunden Adobe.

Läs mer här om hur du mäter kommunikationseffekt som en vinnare.

amecawards_exhibitionstockholm2

Beställare, Adobe Systems Nordics:
Anna Rose, nordisk marknadschef Adobe Creative Cloud
Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe

Arbetsgrupp Spotlight:
Strategi, idé och koncept för Exhibition Stockholm
Kundansvarig: Johan Wetterqvist
Projektledare: Tamara Samadi
PR-konsult: Daniel Nord
Kreativ planner: Olle Dahlqvist
Art Director: Simon Zingerman
Arbetsgrupp Accomplice:

Utveckling och design för Exhibition Stockholm
Projektledare: Nicolas Hornewall
Kreativt ansvarig: Olle Thunberg
Designer: Olof Mogard
Utvecklare: Pär Thunberg

Källa: Resumé
Källa: AMEC Awards

World Cucumber Day

World Cucumber Day

Den 14 juni är det World Cucumber Day. Det firar vi tillsammans med Hendrick’s Gin genom att ordna en gurkmarknad på Restaurang AG i Stockholm. Marknaden börjar klockan 17.00 och bjuder på italienska bondgurkor, underliga odlare och specialskriven musik för gurka. Hoppas vi ses!

nyhet_hendrickscucumber

AR-bolaget XMReality väljer Spotlight och DPER

AR-bolaget XMReality väljer Spotlight och DPER

nyhet_xmreality

Spotlight och systerbyrån DPER har blivit utvalda av börsnoterade Augmented Reality-bolaget XMReality efter en upphandling.

Spotlights uppdrag är brett och innefattar allt från strategisk kommunikationsrådgivning till taktiskt genomförande. DPERs ska stötta XMReality med analys och marknadsföring i digitala kanaler.

– Vi är inne i en väldigt spännande fas där vi börsnoterats och nu kraftsamlar för att nå våra ambitiösa tillväxtmål. Vi efterfrågade en engagerad och kreativ byrå som har en god förståelse för vår affär och som kan hjälpa oss att öka kännedomen om oss och hela segmentet Augmented Reality. Vi tycker att det känns jätteroligt att arbeta med en byrå som förstår våra behov så väl, säger Johan Markwall, VD på XMReality.

XMReality utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad Augmented Reality (AR). Bolagets kunder är identifierade som bolag som vill vara i digitaliseringens framkant där man behöver dela kunskap på distans. Bolaget grundades 2007 av forskare från FOI, Totalförsvarets Forskningsinstitut.

– Vi är väldigt stolta över att få chansen att börja samarbeta med ett så pass spännande kunskapsbolag som XMReality. Det känns oerhört inspirerande att stötta dem i deras resa framöver, säger Axel Lagerbielke, VD på Spotlight.

Teamet på Spotlight består av Axel Lagerbielke, Dani Backteg och Stefan Rydén.


För mer information vänligen kontakta:

Johan Castevall, vd XMReality
E-post: johan.castevall@xmreality.se
Telefon: +46 (0)733 56 04 81

Axel Lagerbielke, vd Spotlight
E-post: axel.lagerbielke@spotlightpr.se
Telefon: +46 708 84 56 56

Estniska statens elbolag lanserar i Sverige med hjälp av Spotlight

Estniska statens elbolag lanserar i Sverige med hjälp av Spotlight

enefit_press1

Nu lanseras Enefit, en ny elaktör på den svenska marknaden. Enefit ägs av Eesti Energia, Estlands motsvarighet till Vattenfall. De har efter en upphandling valt Spotlight för att hantera kommunikationen inför, under och efter lanseringen.

Nu gör Enefit entré på den svenska marknaden. Enefit fokuserar på familjer och företag genom att erbjuda digitala lösningar och kundanpassade avtal som effektiviserar kundernas elanvändning.

Enefit valde Spotlight efter en upphandling. Fram till lanseringen har arbetet kretsat kring varumärket och strategin framåt.

– Målet för det här uppdraget är konkret, vi ska hjälpa Enefit dra in kunder. Det är affärsdrivande kommunikation i sin renaste form. För att nå målet krävs att vi arbetar kundnära, kanalsmart och med örat ständigt på rälsen, säger Axel Lagerbielke, vd på Spotlight PR och kundansvarig för Enefit.

Enefit Sverige leds av Jonas Lindelöf, som har arbetat många år inom den svenska energisektorn, senast som försäljningschef på Telge Energi.

– Vi slår oss in på en marknad med otroligt tuff konkurrens. Men vi har en stark strategi i ryggen och ett nischat fokus – så jag känner mig mer än hoppfull. Nu firar vi en lyckad lansering och laddar för fortsättningen, säger Jonas Lindelöf.

Arbetsteamet på Spotlight består av Axel Lagerbielke, Isadora Cugler, Yvonne Edenholm och Stefan Rydén.

Dubbla nomineringar för Spotlight!

Dubbla nomineringar för Spotlight!

nyhet_es_dubblanomineringar

Spotlight har nominerats till de två prestigefulla kommunikationstävlingarna SABRE Awards och AMEC Awards. Båda med kampanjen Exhibition Stockholm som tillsammans med Accomplice genomfördes för kunden Adobe.

Inför årets SABRE Awards EMEA utvärderades totalt 2500 kommunikationsbyråer. I denna tuffa konkurrens har alltså Spotlight nominerats, i kategorin Digitala kampanjer.

För samma kampanj har Spotlight nomninerats till AMEC Awards som är världens största tävling för mätning och effekt inom PR och förtjänad kommunikation. Spotlight är en av de fem nominerade i kategorin Best use of measurement for a single event.

Kampanjen Exhibition Stockholm ägde rum i Stockholm och var världens första fototävling i augmented reality där hobbyfotografer fick möjligheten att utveckla sina kunskaper om foto och fotoredigering i mobilen med hjälp av Adobes verktyg ”Lightroom for mobile”.

Läs mer om kampanjen Exhibition Stockholm här.

Så firar du Gin & Tonic-dagen den 9 april

Så firar du Gin & Tonic-dagen den 9 april

ginochtonicdagen_hendricksquiz

Vad passar bättre än att återigen förlänga känslan av helg och bjuda in vänner och familj att fira Gin & Tonic-dagen nu på måndag? Gör som GT-entusiasterna och bjud på en riktigt god premiumgin i form av Hendrick’s. För den som inte vill dricka sin GT följer nedan tips på både mat, sötsaker och underhållning inspirerad av den klassiska drinken.

Den 9 april firas den internationella Gin & Tonic-dagen. Vi guidar dig till hur du blandar en perfekt GT, men också hur du gör din egen gin-sill eller varför inte en läskande sorbet på Hendrick’s Gin och gurka. Avslutar kvällen gör du med ett klurigt GT-quiz. Ladda hem quizet här!

Blanda en perfekt Gin & Tonic

ginochtonicdagen

  • 6 cl Hendrick’s Gin
  • 12 cl tonic water*
  • Gurkskivor
  • Is


Gör så här:
Fyll ett glas med is.
Häll i Hendrick’s Gin.
Häll i tonic samt dekorera med gurkskivor.

* Tips på tre bra tonics: Fentimans Tonic Water, Fever-tree Aromatic Tonic Water, Schweppes Tonic Water.

Gör din egen GT-sill

  • 1 dl ättika 12 %
  • 2 dl rårörsocker
  • 2,5 dl vatten
  • 8 cl Hendrick’s Gin
  • 20 st späda granskott
  • 3 st lagerblad
  • 10 st gröna enbär
  • 10 st skivor grillad gurka, delade
  • 1 cm pepparrot, skalad och tunt skivad
  • 1 st silverlök, skivad
  • 2 burkar urvattnade sillfiléer

Gör så här: 
Börja med att koka upp ättika, rårörsocker och vatten tillsammans med lagerblad och en
bär. Låt svalna.

Dela ungefär tio centimeter gurka på längden och skrapa ur kärnorna.

Grilla både på skinnsidan och köttsidan på sillen till den fått ordentligt med färg. Låt svalna och skär i mindre bitar.

Varva sill, granskott, pepparrot, grillad gurka och silverlök i en burk. Rör ner Hendrick’s i ättikslagen och häll över sillen.

Låt stå och dra minst 24 timmar innan servering.

Avsluta kvällen med en läskande Hendrick’s-sorbet av Håkan Johansson

  • 1 300 g gurka
  • 4 dl socker
  • 4 dl vatten
  • 1,45 dl citronsaft
  • 14 cl Hendrick’s Gin


Gör så här:
Skala gurkan och mixa den till en puré.

Koka vatten och socker till ett sockerlag och låt svalna.

Blanda ned sockerlag och citronsaft med gurkpurén.

Tillsätt Hendrick’s gin.

Rör ihop i en glassmaskin (har du ingen glassmaskin så ställ i frysen minst ett dygn).

Servera i iskalla glas med gurka eller rosenblad.

 

Tre saker att göra med överbliven gurka

  • Gör en god gurksmörgås med tillhörande gurkvatten
  • Skiva gurkan och lägg den på ögonen för att dämpa eventuell svullnad
  • Gör ett klassiskt gurkträd med inspiration från 90-talet

Quizethttps://drive.google.com/file/d/1Wpu_o0_ZRrqvT6-sKTTilyVv7fiSoPiw/view?usp=sharing

Load More Posts