Marknadschefens nya roll

På vårt frukostseminarium 23 maj delade Johan Wetterqvist med sig av sina trendspaningar kring hur marknadschefens roll förändras i takt med nya kundbeteenden.

10 spaningar
– Marknad har möjlighet att äga hela kundresan men det gäller att flytta fram positionerna och det snabbt!
– Marknadsplanen i dess traditionella form är obsolet
– Silos mellan marknad, PR, sälj, kundservice och affärsutveckling är på väg att brytas ned men det är en lång process
– Hybridroller uppstår i gränslandet mellan marknad och IT
– Inbound marketing blir allt viktigare
– Automatisering – artificiell intelligens möjliggör personalisering av budskap redan idag
– Från deskriptivt till prediktivt – nu kan vi förutspå framtiden utifrån tillgänglig data
– Globalt och hyperlokalt – samtidigt som globala kampanjer rullas ut i allt snabbare takt så läggs större resurser på att nå mottagaren där hen befinner sig
– GDPR – bara ett år kvar tills det nya EU direktivet börjar gälla och många företag har mycket arbete kvar att göra
– Datadrivet och syftesdrivet – mitt i all konverteringshets får vi inte glömma bort att vårda varumärket och definiera vårt why

Därefter berättade Petronella Posti-Hultqvist om sin roll som Global Marknadschef på det svenska mjukvarubolaget Palette Software. Petronella tillträdde sin tjänst i höstas med ett tudelat uppdrag, att profilera Palette Software på den internationella marknaden och att skapa leads för säljorganisationen genom att utveckla den digitala marknadsföringen. Hennes mission är att transformera marknadsfunktionen från en stödfunktion till en enhet som driver kundresan och som fungerar som spindeln i nätet mellan produkt, sälj och kundservice.

Seminariet avslutades med frågestund och livfulla diskussioner. Det var tydligt att ämnet engagerar och vi lär ta upp tråden i kommande seminarier framöver.

Taxiappen mytaxi väljer Spotlight

spoltightpr_mytaxi

Efter en upphandling har taxiappen mytaxi valt Spotlight som PR-byrå i Sverige.

Daimler-ägda mytaxi är världens första taxiapp och lanserades på den svenska marknaden i fjol. I Tyskland står företaget för 40 procent av alla taxibokningar och tjänsten har totalt över 10 miljoner användare, främst i Europa. Spotlights uppdrag är brett och innefattar allt från strategisk rådgivning till taktiskt genomförande.

– Vi är nyetablerade och är därför relativt okända i Sverige, men vi har höga tillväxtambitioner. Därför behöver vi en engagerad och kreativ byrå som förstår vår affär och som kan hjälpa oss att öka kännedomen, samt positionera oss på marknaden. Vi tycker att det känns jätteroligt att arbeta med en byrå som förstår våra behov så väl, säger Vida Wachtmeister, marknadschef på mytaxi.

Teamet på Spotlight består av Susanna Salomon, Axel Lagerbielke, Olle Dahlqvist och Stefan Rydén.


För mer information vänligen kontakta:
Vida Wachtmeister, marknadschef mytaxi Sverige
v.wachtmeister@mytaxi.com
Telefon: +46 722 07 57 67

Axel Lagerbielke, vd Spotlight
axel.lagerbielke@spotlightpr.se
Telefon: +46 708 84 56 56

___________________________________________________________________________

Om mytaxi

mytaxi som ägs av Intelligent Apps GmbH, grundades i juni 2009 och är den första taxiappen i världen som sammankopplar passagerare och taxichaufförer. Med över 10 miljoner nedladdningar och 100 000 registrerade taxichaufförer är mytaxi den ledande taxiappen i Europa med närvaro i över 50 städer i nio – snart tio – europeiska länder. Med ungefär 300 anställda finns mytaxi nu i Tyskland, Österrike, Polen, Spanien, Italien, Portugal, Storbritannien, Irland och Sverige. Sedan september 2014 har mytaxi varit ett dotterbolag till Daimler Mobility Services GmbH (en del av Daimler-gruppen). I juli 2016 meddelade mytaxi att man gjorde en sammanslagning med Hailo, den ledande taxiappen i Storbritannien och på Irland, vilket var ett viktigt steg i att bli den ledande taxiappen i Europa. I februari 2017 offentliggjordes förvärvet av Taxibeat, Greklands ledande taxiapp. Taxibeat kommer att integreras i mytaxiplattformen under 2017 och efter integrationen under varumärket mytaxi. CEO för mytaxi är den före detta CEO:n för Hailo, Andrew Pinnington. Mer information finns på www.mytaxi.com.

Ny Planning Director på Spotlight

nyhet_stefanplanner

Stefan Rydén har anställts som Planning Director och senior rådgivare på Spotlight. Stefan kommer att ansvara för att utveckla byråns insiktsarbete och att säkerställa att hela processen i kunduppdragen hänger ihop, från insikt till mätbara resultat.

–  Vi har samarbetat med Stefan under flera år och är väldigt glada att nu kunna knyta honom till oss på heltid, säger Axel Lagerbielke, VD på Spotlight. Med ett ännu vassare insiktsarbete kommer vi att skapa bättre underlag för våra kreativa processer och säkerställa att vi skapar rätt resultat för våra kunder.

Stefan Rydén har arbetat med planning och varumärkesstrategier i snart 30 år och utvecklat prisbelönad kommunikation hos bland annat Bates, Collaborate, SJ samt i egen verksamhet. Han kommer närmast från reklambyrån Klirr.

– Det känns väldigt spännande att få jobba med planning och strategier i en PR-miljö, säger Stefan Rydén. Spotlight har en prestigelös kultur som passar mig och som inspirerar till att göra skillnad för kunderna.

Axel Lagerbielke: 0708-845656
Stefan Rydén: 070-789 84 63

Load More Posts