Brons till Spotlight i AMEC Awards 2019!

Brons till Spotlight i AMEC Awards 2019!

Vi är stolta över att för andra året i rad bli belönade med en pallplats i mätnings- och effektivitets-VM i PR AMEC Awards 2019!

Kampanjen ”A DEW & A Brew” som Spotlight tagit fram åt Nigab i samarbete med mikrobryggeriet PangPang belönades igår med en bronsmedalj i kategorin Most effective planning, research and evaluation of consumer communications. Lite extra stolta är vi då kampanjen är det enda svenska bidraget som gått till final.

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Tullamore DEW och Spotlight till final i ”effektmätnings-VM”

Tullamore DEW och Spotlight till final i ”effektmätnings-VM”

Kampanjen ”A DEW & A Brew”, som Spotlight tagit fram åt Nigab i samarbete med mikrobryggeriet PangPang, har som enda svenska bidrag nominerats i AMEC Awards 2019. Här premieras strategi och mätning av kommunikationseffekter. För Spotlight är det lite extra spännande eftersom vi vann guld i AMEC Awards förra året, då för Adobes ”Exhibition Stockholm”. Prisutdelningen är den 23 maj i Prag.

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Spotlight nominerade i Sabre Awards!

Spotlight nominerade i Sabre Awards!

Vi har blivit nominerade i världens största pr-tävling Sabre Awards tillsammans med Tullamore D.E.W för kampanjen D.E.W. & A Brew. Håll tummarna för oss den 22 maj då tävlingen avgörs!

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Spotlight vinner Kronans Apotek

Spotlight vinner Kronans Apotek

Vi är otroligt glada att Kronans Apotek valt Spotlight som ny PR-byrå. Det första gemensamma projektet handlar om läkemedelshantering för äldre.

Spotlight har mycket relevant erfarenhet från liknande uppdrag och känns som helt rätt partner för oss när vi nu ska belysa problematiken kring all felmedicinering som sker, säger Linda Wakeham, PR-strateg på Kronans Apotek.

Kronans Apotek erbjuder tjänster och produkter inom recept, hälsa och skönhet anpassade efter kundens behov. Apoteken ska kännetecknas av ett positivt kundbemötande och ett attraktivt sortiment.

Kronans Apotek har många spännande projekt i gång för att förbättra servicen till kunderna. Vi ser fram emot att hjälpa dem att stärka profilen och att ta en aktiv roll i viktiga branschfrågor, kommenterar Johan Wetterqvist, kundansvarig på Spotlight.

Arbetsgruppen hos Spotlight består av Johan Wetterqvist, Isadora Cugler och Ola Söderlind.

 

Randstad väljer Spotlight

Randstad väljer Spotlight

Efter en byråupphandling har ett av världens största bemannings- och rekryteringsföretag Randstad valt Spotlight till PR-byrå i Sverige.

Målet är att öka Randstads kännedom på den svenska marknaden. ”Spotlight var bäst på att förstå våra utmaningar och kom med ett förslag som ligger helt i linje med våra egna tankar”, säger Niklas Trieb, PR-chef på Randstad. Teamet Spotlight består av Stefan Rydén, Ola Söderlind och Axel Lagerbielke. ”Randstad är ett väldigt spännande företag med stora möjligheter. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med Randstads team göra stor skillnad på riktigt”, säger Axel Lagerbielke, vd och grundare på Spotlight.

Om Randstad
Randstad i Sverige, där Randstad, Dfind och Antenn ingår, är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till 600 000 människor i hela världen. Vi finns representerade i 39 länder och har 4 800 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien.

Spotlight har anställt två nya stjärnor

Spotlight har anställt två nya stjärnor

Julia Holmvik har anställts som projektledare. Hon kommer närmast från ABB där hon arbetade som global marknadschef inom livsmedelssegmentet. Innan dess var hon nyhetsreporter på svenska YLE. Julia har en Master i internationell marknadsföring från Handelshögskolan vid Åbo Akademi i Finland.

Sami Tahir har anställts som konsult. Han kommer närmast från MSL där han arbetat med varumärken som LEGO, KFC och Visa. Han har innan dess varit skribent på Rodeo och drivit egna events. Sami har studerat statsvetenskap, juridik, journalistik samt medie- och kommunikationsprogrammet på Stockholms Universitet.

Vi hälsar dem varmt välkomna!

Galakväll på Vasateatern

Galakväll på Vasateatern

Spotlight hjälper branschföreningen Ledarna inom Privat Tjänstesektor (LPT) att kommunicera frågor som berör och inspirerar chefer. Det är också viktigt för LPT att förmedla vad de gör för sina egna medlemmar. Ett event som kombinerar alla de här delarna är Årets Initiativ som hölls den 12 november 2018. Spotlight dokumenterade och producerade en film från eventet där LPT bland annat korade vinnaren till Årets Initiativ och bjöd medlemmarna på föreläsningar med beteendevetaren Gunnel Ryner och KI-forskaren Christina Björklund. Temat för kvällen var Hälsa för chefer.

Spotlight växer med två nya medarbetare

Spotlight växer med två nya medarbetare

Johanna Norlin har anställts som Junior Art Director. Johanna har tidigare arbetat för Jimjam Ideas i Sydney and för Insert Media. Hon har studerat vid Linnéuniversitetet, Berghs och Billy Blue College of Design.

Filippa Lindman har anställt som PR-konsult. Hon kommer närmast från Hewlett Packard. Filippa har en Bachelor of Science i Business Administration från Hawaii Pacific University.




Dper fyller ett år!

Dper fyller ett år!

Ett år av DPER och digital performance. Så hjälper Spotlights systerbyrå kunderna att bli mer framgångsrika på nätet.

Varför startade ni Dper?

När idén började ta sin form för ungefär två år sedan, så var det med en ambition om att ta position som en digital strategibyrå – en byrå som hjälper kunder att bli mer framgångsrika på nätet – digital performance. Att hjälpa företag att analysera, identifiera och prioritera vad de behöver göra för att lyckas bättre. Oavsett om det handlar om digital marknadsföring, synlighet på Google eller besökarnas beteenden på webbplatsen.

I Spotlight fann vi en partner som hade samma synsätt och som dagligen arbetar med att skapa kommunikation och PR som driver uppdragsgivarens affär. Till vår stora lycka kände Johan och Axel på Spotlight att de ville stärka upp sitt erbjudande med starkare digital kompetens. Tillsammans hjälper vi kunderna att få en större effekt av sin marknadskommunikation.

Hur har det gått?
Väldigt bra skulle vi säga, vi ser att det finns en stark efterfrågan på våra tjänster. Även om konjunkturen skulle vika så har vi ett starkt erbjudande, vi hjälper kunderna att få ut mer av varje spenderad krona. Allra bäst lyckas vi när vi får hjälpa kunderna med hela kedjan, från webbanalys till att administrera och optimera deras digitala marknadsföringsbudget.

Höjdpunkter under året som gått?
Bortsett från vår 1-årsfest? Att vi kunnat rekrytera två väldigt duktiga medarbetare i Maria och Rebecka. Dessutom alla spännande uppdrag och roliga kunder som vi har möjlighet att arbeta med, där Fotografiska är den kund som vi arbetar djupast och bredast med. En annan höjdpunkt var när vi blev kontaktade och sedermera kontrakterade av Sveriges Annonsörer som exklusiv leverantör inom digital rådgivning. Och samarbetet med Spotlight så klart, som bara blir bättre och bättre.

Vad händer närmast?
Vi behöver fortsätta att stärka upp vår interna kapacitet och våra samarbeten med olika specialister. Det gäller att fortsätta hålla en hög och jämn nivå i leveransen, våra kunder är våra främsta ambassadörer. Och vi måste utveckla vår kompetens och vårt sätt att arbeta hela tiden, vi verkar inom ett område där utvecklingen går med en ryslig fart. På det stora hela så ser det väldigt lovande ut så vi är fortsatt ödmjukt positiva inför framtiden.

Läs mer om DPER här



Kommer det att finnas en PR-bransch i framtiden?

Kommer det att finnas en PR-bransch i framtiden?

Istället för att vända blicken inåt bör vi fokusera på våra kunder, skriver Spotlights grundare Johan Wetterqvist som ger sig in i debatten om pr-branschens framtid.

Björn Mellstrand och Patrik Westander skriver i Resumé om PR-branschens utveckling.

Men frågan är om det kommer att finnas PR-byråer, reklambyråer eller webbyråer framöver? Allt integreras och det blir ointressant vad byrån kallar sig. Det intressanta är hur man löser kundens utmaning, oavsett kanal eller verktyg. I takt med att allt fler företag och organisationer slutar arbeta i silos så kommer man också att sluta att upphandla byråer i silos. Kommunikationsutmaningen är i fokus och man vill ha en partner som förstår hur man kan dra nytta av olika kanaler för att nå största möjliga effekt och stötta affären på bästa sätt. En isolerad aktivitet som en debattartikel eller ett utspel i media av något slag kan skapa kortsiktig uppmärksamhet men skapar sällan bestående skillnad. För det krävs så mycket mer.

Kunskapen om att skapa förtroende och engagemang kommer att vara lika viktig framöver och PR-byråer som har haft som specialitet att skapa förtjänad uppmärksamhet är väl positionerade mot andra konkurrenter. Men utan förståelsen för hur det förtjänade kan samverka med de egna, sociala och köpta kanalerna på bästa sätt så kommer PR-byråerna att få svårt att flytta fram sina positioner.

I slutändan handlar det om att definiera vilken roll man vill spela i framtiden. Vi på Spotlight vill vara kundens närmaste partner inom kommunikation. För att kunna leva upp till detta har vi rekryterat olika specialister från reklambranschen och även startat systerbyrån Dper som är specialiserade inom digital strategi och analys kopplat till digital marknadsföring och kommunikation.. Härigenom kan vi nu skapa integrerade lösningar för våra kunder som bygger varumärken och som driver försäljning.

Kommunikationsbranschen riskerar att förvirra kunderna genom att dela in branschen i olika fack när merparten av byråerna ändå är verksamma även inom andra kommunikationsområden. Istället för vända blicken inåt bör vi lägga vårt fokus på att hjälpa kunderna att bryta sina silos och påvisa hur de med kommunikation kan skapa ett ännu större affärsvärde.

Johan Wetterqvist, grundare/partner Spotlight

Vill du diskutera hur kommunikation kan göra Mätbar skillnad för din affär? Hör av dig till oss!

Load More Posts