Vi listar de 5 största trenderna från konsumentteknikmässan IFA 2017

sony_IFA

Spotlight var på plats och tog tempen

IFA är Europas största årliga konsumentteknikmässa som varje år samlar de största varumärkena inom hemelektronik. Många företag väljer att lansera sina senaste produkter på mässan, och media finns självklart alltid på plats för att rapportera kring de senaste nyheterna och teknikinnovationerna. I år var Spotlight på plats och tog tempen. Det blev några händelserika dagar där vi träffade kunder och medier. Vi hann även spana in produktnyheter på mässan. Här kommer vår spaning över några av de hetaste och viktigaste lanseringarna på IFA:

  • Ljud och bild i fokus: För vår kund Sony är IFA-mässan en viktig plattform för nya produktlanseringar. I år var inget undantag. Sony lanserade en rad nya produkter inom ljud och bild som snart finns tillgängliga på den svenska marknaden. Även brusreducerande hörlurar fortsätter vara i fokus. Produktsegmentet växer så det knakar och på mässan lanserade Sony inte mindre än tre olika modeller av brusreducerande hörlurar i olika färger.
  • 4K fortsätter att utvecklas: På mässan var 4K en tydlig trend och vi såg en hel del 4K-produkter såsom högupplösta tv-skärmar och projektorer.
  • Mobiltelefoner med hög fotofunktionalitet blir allt viktigare: Sony Mobile presenterade en rad nya mobiltelefoner, bland annat flaggskeppet Xperia XZ1 med en rad nya fotofunktioner. Även Samsung, Motorola och LG lanserade nya mobiltelefoner och även här var bildkvalitet, bildfunktionalitet och displaykvalitet i fokus.
  • Smarta högtalare för det digitala hemmet: Sony, Harman och JBL lanserade alla nya smarta högtalare på IFA i år. Trots olika funktioner har många satsat på att deras högtalare ska vara kompatibla med virtuella assistenter som Amazon Alexa och Google Assistant. Detta för att ha möjlighet att koppla ihop ännu mer enheter i det digitala hemmet.
  • Smartare klockor: Smarta klockor fick en hel del uppmärksamhet på IFA i år. Bland annat lanserade Samsung en ny Gear Sport klocka som är ännu mindre än sin föregångare, samtidigt som den innehåller fler funktioner. Klockmärket Garmin lanserade också en ny klocka i form av Vivoactive 3 som nu fått GPS, hjärtfrekvensmätare och sju dagars batteritid.

Det är tydligt att produkter inom konsumentteknik blir allt smartare. Tillverkarna har lyckats göra sina enheter , inte bara smartare utan också enklare att koppla upp. Inom en snar framtid kommer vi se nya innovativa tvättmaskiner, mikrovågsugnar, lampor, tv-apparater och andra saker i hemmet som enkelt kan styras från din mobiltelefon. Tekniklösningar för drönare och Virtual Reality (VR) och Augmented Reality(AR) kommer också komma i mer användarvänliga former och med fler användningsområden. Tekniker som inte minst vi som arbetar inom kommunikation kan dra stor nytta av.

Spotlight i Almedalen

spotlightpr_almedalen

Nu en vecka efter att Almedalsruset har lagt sig och vi har fått reflektera över en av årets roligaste men också mest intensiva veckor, vill vi slå ett slag för Byggchefernas samtalssoffa som för andra året i rad blev nominerad till ”hetast i Almedalen”.

Samtalssoffan är ett initiativ inom kampanjen ”Stoppa machokulturen”. I år blev soffan en plattform för över 50 viktiga samtal mellan olika organisationer och företag. En del av dessa samtal kommer ni att kunna få ta del av under hösten. Samtalssoffan fick även ett hedersomnämnande i kategorin ”snällast i Almedalen” och finalist i ”årets digitala kommunikatör”. Under denna intensiva vecka hann vi också med att arrangera en rad uppskattade och välbesökta seminarier för flera uppdragsgivare.

Så självklart känner vi oss väldigt stolta och nöjda över årets medverkan i Almedalen och nu ska vi bara pusta ut lite i solen innan vi sätter igång med nästa års förberedelser. Trevlig sommar önskar vi på Spotlight er!

Världens första fototävling i augmented reality

karta_highres

Adobe vill få fler hobbyfotografer att lära sig om bildredigering. Därför genomför de en fototävling under sommaren med inslag av AR-teknik.

Kampanjen Exhibition Stockholm är världens första fototävling i augmented reality, enligt Adobe. Tävlingen äger rum 29 juni – 4 augusti och de vinnande bilderna kommer att ställas ut i Kungsträdgården.

Exhibition Stockholm bygger på AR-teknik som ska hjälpa de tävlande att hitta och upptäcka 54 hemliga smultronställen i Stockholm. De ska sedan fota, redigera och ladda upp bilder på platserna. De högst rankade bilderna på varje plats ställs ut. Man belönas också med poäng för sina insatser – och den som samlar in fler vinner 30 000 kronor.

Bakom kampanjen står Spotlight PR och den digitala byrån Accomplice som under våren tillsammans med Adobe utvecklat webbapplikationen och tävlingskonceptet.
– Vi ser mycket fram emot att lansera den här kampanjen som introducerar Adobes starka varumärke till en helt ny målgrupp. På Spotlight strävar vi efter att utveckla kreativa idéer och kommunikation som tar avstamp i kundens behov och önskemål. Med ett innovativt och nyfiket företag som Adobe har vi haft möjlighet och frihet att verkligen utmana oss själva, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig och grundare av Spotlight PR, i en kommentar.

Arbetsgrupp Spotlight:

Strategi, idé och koncept för Exhibition Stockholm
Kundansvarig: Johan Wetterqvist
Projektledare: Tamara Samadi
PR-konsult: Daniel Nord
Kreativ planner: Olle Dahlqvist
Art Director: Simon Zingerman

Accomplice:
Utveckling och design för Exhibition Stockholm
Projektledare: Nicolas Hornewall
Kreativt ansvarig: Olle Thunberg
Designer: Olof Mogard
Utvecklare: Pär Thunberg

Källa:
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/06/30/adobe-lanserar-fototavling-i-augmented-reality

Load More Posts