Spotlight i Almedalen

spotlightpr_almedalen

Nu en vecka efter att Almedalsruset har lagt sig och vi har fått reflektera över en av årets roligaste men också mest intensiva veckor, vill vi slå ett slag för Byggchefernas samtalssoffa som för andra året i rad blev nominerad till ”hetast i Almedalen”.

Samtalssoffan är ett initiativ inom kampanjen ”Stoppa machokulturen”. I år blev soffan en plattform för över 50 viktiga samtal mellan olika organisationer och företag. En del av dessa samtal kommer ni att kunna få ta del av under hösten. Samtalssoffan fick även ett hedersomnämnande i kategorin ”snällast i Almedalen” och finalist i ”årets digitala kommunikatör”. Under denna intensiva vecka hann vi också med att arrangera en rad uppskattade och välbesökta seminarier för flera uppdragsgivare.

Så självklart känner vi oss väldigt stolta och nöjda över årets medverkan i Almedalen och nu ska vi bara pusta ut lite i solen innan vi sätter igång med nästa års förberedelser. Trevlig sommar önskar vi på Spotlight er!

Världens första fototävling i augmented reality

karta_highres

Adobe vill få fler hobbyfotografer att lära sig om bildredigering. Därför genomför de en fototävling under sommaren med inslag av AR-teknik.

Kampanjen Exhibition Stockholm är världens första fototävling i augmented reality, enligt Adobe. Tävlingen äger rum 29 juni – 4 augusti och de vinnande bilderna kommer att ställas ut i Kungsträdgården.

Exhibition Stockholm bygger på AR-teknik som ska hjälpa de tävlande att hitta och upptäcka 54 hemliga smultronställen i Stockholm. De ska sedan fota, redigera och ladda upp bilder på platserna. De högst rankade bilderna på varje plats ställs ut. Man belönas också med poäng för sina insatser – och den som samlar in fler vinner 30 000 kronor.

Bakom kampanjen står Spotlight PR och den digitala byrån Accomplice som under våren tillsammans med Adobe utvecklat webbapplikationen och tävlingskonceptet.
– Vi ser mycket fram emot att lansera den här kampanjen som introducerar Adobes starka varumärke till en helt ny målgrupp. På Spotlight strävar vi efter att utveckla kreativa idéer och kommunikation som tar avstamp i kundens behov och önskemål. Med ett innovativt och nyfiket företag som Adobe har vi haft möjlighet och frihet att verkligen utmana oss själva, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig och grundare av Spotlight PR, i en kommentar.

Arbetsgrupp Spotlight:

Strategi, idé och koncept för Exhibition Stockholm
Kundansvarig: Johan Wetterqvist
Projektledare: Tamara Samadi
PR-konsult: Daniel Nord
Kreativ planner: Olle Dahlqvist
Art Director: Simon Zingerman

Accomplice:
Utveckling och design för Exhibition Stockholm
Projektledare: Nicolas Hornewall
Kreativt ansvarig: Olle Thunberg
Designer: Olof Mogard
Utvecklare: Pär Thunberg

Källa:
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/06/30/adobe-lanserar-fototavling-i-augmented-reality

Marknadschefens nya roll

På vårt frukostseminarium 23 maj delade Johan Wetterqvist med sig av sina trendspaningar kring hur marknadschefens roll förändras i takt med nya kundbeteenden.

10 spaningar

  • Marknad har möjlighet att äga hela kundresan men det gäller att flytta fram positionerna och det snabbt!
  • Marknadsplanen i dess traditionella form är obsolet
  • Silos mellan marknad, PR, sälj, kundservice och affärsutveckling är på väg att brytas ned men det är en lång process
  • Hybridroller uppstår i gränslandet mellan marknad och IT
  • Inbound marketing blir allt viktigare
  • Automatisering – artificiell intelligens möjliggör personalisering av budskap redan idag
  • Från deskriptivt till prediktivt – nu kan vi förutspå framtiden utifrån tillgänglig data
  • Globalt och hyperlokalt – samtidigt som globala kampanjer rullas ut i allt snabbare takt så läggs större resurser på att nå mottagaren där hen befinner sig
  • GDPR – bara ett år kvar tills det nya EU direktivet börjar gälla och många företag har mycket arbete kvar att göra
  • Datadrivet och syftesdrivet – mitt i all konverteringshets får vi inte glömma bort att vårda varumärket och definiera vårt why

Därefter berättade Petronella Posti-Hultqvist om sin roll som Global Marknadschef på det svenska mjukvarubolaget Palette Software. Petronella tillträdde sin tjänst i höstas med ett tudelat uppdrag, att profilera Palette Software på den internationella marknaden och att skapa leads för säljorganisationen genom att utveckla den digitala marknadsföringen. Hennes mission är att transformera marknadsfunktionen från en stödfunktion till en enhet som driver kundresan och som fungerar som spindeln i nätet mellan produkt, sälj och kundservice.

Seminariet avslutades med frågestund och livfulla diskussioner. Det var tydligt att ämnet engagerar och vi lär ta upp tråden i kommande seminarier framöver.

Load More Posts