Dper fyller ett år!

Dper fyller ett år!

 

Varför startade ni Dper?
När idén började ta sin form för ungefär två år sedan, så var det med en ambition om att ta position som en digital strategibyrå – en byrå som hjälper kunder att bli mer framgångsrika på nätet – digital performance. Att hjälpa företag att analysera, identifiera och prioritera vad de behöver göra för att lyckas bättre. Oavsett om det handlar om digital marknadsföring, synlighet på Google eller besökarnas beteenden på webbplatsen.

I Spotlight fann vi en partner som hade samma synsätt och som dagligen arbetar med att skapa kommunikation och PR som driver uppdragsgivarens affär. Till vår stora lycka kände Johan och Axel på Spotlight att de ville stärka upp sitt erbjudande med starkare digital kompetens. Tillsammans hjälper vi kunderna att få en större effekt av sin marknadskommunikation.

Hur har det gått?
Väldigt bra skulle vi säga, vi ser att det finns en stark efterfrågan på våra tjänster. Även om konjunkturen skulle vika så har vi ett starkt erbjudande, vi hjälper kunderna att få ut mer av varje spenderad krona. Allra bäst lyckas vi när vi får hjälpa kunderna med hela kedjan, från webbanalys till att administrera och optimera deras digitala marknadsföringsbudget.

Höjdpunkter under året som gått?
Bortsett från vår 1-årsfest? Att vi kunnat rekrytera två väldigt duktiga medarbetare i Maria och Rebecka. Dessutom alla spännande uppdrag och roliga kunder som vi har möjlighet att arbeta med, där Fotografiska är den kund som vi arbetar djupast och bredast med. En annan höjdpunkt var när vi blev kontaktade och sedermera kontrakterade av Sveriges Annonsörer som exklusiv leverantör inom digital rådgivning. Och samarbetet med Spotlight så klart, som bara blir bättre och bättre.

Vad händer närmast?
Vi behöver fortsätta att stärka upp vår interna kapacitet och våra samarbeten med olika specialister. Det gäller att fortsätta hålla en hög och jämn nivå i leveransen, våra kunder är våra främsta ambassadörer. Och vi måste utveckla vår kompetens och vårt sätt att arbeta hela tiden, vi verkar inom ett område där utvecklingen går med en ryslig fart. På det stora hela så ser det väldigt lovande ut så vi är fortsatt ödmjukt positiva inför framtiden.

Läs mer om DPER här

Kommer det att finnas en PR-bransch i framtiden?

Kommer det att finnas en PR-bransch i framtiden?

Istället för att vända blicken inåt bör vi fokusera på våra kunder, skriver Spotlights grundare Johan Wetterqvist som ger sig in i debatten om pr-branschens framtid.

Björn Mellstrand och Patrik Westander skriver i Resumé om PR-branschens utveckling.

Men frågan är om det kommer att finnas PR-byråer, reklambyråer eller webbyråer framöver? Allt integreras och det blir ointressant vad byrån kallar sig. Det intressanta är hur man löser kundens utmaning, oavsett kanal eller verktyg. I takt med att allt fler företag och organisationer slutar arbeta i silos så kommer man också att sluta att upphandla byråer i silos. Kommunikationsutmaningen är i fokus och man vill ha en partner som förstår hur man kan dra nytta av olika kanaler för att nå största möjliga effekt och stötta affären på bästa sätt. En isolerad aktivitet som en debattartikel eller ett utspel i media av något slag kan skapa kortsiktig uppmärksamhet men skapar sällan bestående skillnad. För det krävs så mycket mer.

Kunskapen om att skapa förtroende och engagemang kommer att vara lika viktig framöver och PR-byråer som har haft som specialitet att skapa förtjänad uppmärksamhet är väl positionerade mot andra konkurrenter. Men utan förståelsen för hur det förtjänade kan samverka med de egna, sociala och köpta kanalerna på bästa sätt så kommer PR-byråerna att få svårt att flytta fram sina positioner.

I slutändan handlar det om att definiera vilken roll man vill spela i framtiden. Vi på Spotlight vill vara kundens närmaste partner inom kommunikation. För att kunna leva upp till detta har vi rekryterat olika specialister från reklambranschen och även startat systerbyrån Dper som är specialiserade inom digital strategi och analys kopplat till digital marknadsföring och kommunikation.. Härigenom kan vi nu skapa integrerade lösningar för våra kunder som bygger varumärken och som driver försäljning.

Kommunikationsbranschen riskerar att förvirra kunderna genom att dela in branschen i olika fack när merparten av byråerna ändå är verksamma även inom andra kommunikationsområden. Istället för vända blicken inåt bör vi lägga vårt fokus på att hjälpa kunderna att bryta sina silos och påvisa hur de med kommunikation kan skapa ett ännu större affärsvärde.

Johan Wetterqvist, grundare/partner Spotlight

Vill du diskutera hur kommunikation kan göra Mätbar skillnad för din affär? Hör av dig till oss!

Säg hej till våra praktikanter Ida-Maria och Linnéa!

Säg hej till våra praktikanter Ida-Maria och Linnéa!

Ida-Maria från Uppsala älskar cheerleading och läser till marknadskommunikatör på Nackademin. Linnéa har studerat medie-och kommunikation vid Stockholms universitet och har ett stort intresse för fotografi och film. Under hösten praktiserar de båda hos oss på Spotlight! Här delar de med sig av sina tankar om sin vardag hos oss och var de ser sig själva i framtiden.


1. Vad var det som gjorde att ditt val av praktik föll på Spotlight?

Linnéa: Spotlight är en av de byråer som jag följt sedan tidigare. Vad som blev avgörande i mitt val av praktikplats var möjligheten att kombinera en AD- och PR-roll under samma praktikperiod.

Ida-Maria: Jag fick upp ögonen för Spotlight när en av Spotlights medarbetare, Robin, gästföreläste i min skola. Efter att jag skickat in en ansökan och gått på intervju kände jag att Spotlight var rätt som praktikplats. Byrån verkade ha ett genomtänkt upplägg för att ta emot praktikanter, med fokus på att de ska få praktisk övning och utvecklas.


2. Vad har varit roligast hittills?

Ida-Maria: Svårt att välja! Det roligaste har nog varit att få spåna på nya idéer till Instagram för en kund.

Linnéa: Hittills har konceptutvecklingen varit det roligaste. Det finns många delar av yrket som kommunikatör som jag älskar, men att sitta i början av ett projekt och spåna på idéer är definitivt det jag ser mest fram emot under min vecka.

3. Vad ser du mest fram emot att få lära dig/utvecklas inom hos oss?

Ida-Maria: Jag ser fram emot att bli vassare på att skriva pressmeddelanden och andra texter, lära mig mer om uppföljning och mäta mål samt att få testa på olika arbetsuppgifter som kan ingå en ”vanlig dag” på Spotlight.

Linnéa: Att dela upp tiden jag lägger på AD-jobb och PR-uppgifter på bästa sätt. Det är en konst eftersom det handlar om att uppskatta tiden, kommunicera tydligt internt och att öva på sin simultanförmåga. Jag har kunnat lära mig jättemycket av Spotlights AD Simon; dels av hans förmåga att vara lyhörd, men också att prioritera både externa och interna uppgifter.


4. Vad vill du arbeta med när du är klar med utbildningen?

Ida-Maria: Jag vill arbeta någonstans där jag kan skapa engagerande innehåll för sociala medier kombinerat med att arbeta med text och bild på andra sätt, med målet att skapa publicitet för företag.

Linnéa: Jag skulle älska att arbeta som projektledare på en PR-eller reklambyrå. Mitt intresse för det digitala och design bidrar till att jag drar mig mot den här branschen. Det kreativa är viktigt för mig och något jag verkligen brinner för.

Är du sugen på att göra din praktik hos oss på Spotlight som en del av din utbildning?

Hör av dig till praktik@spotlightpr.se

Cheers! Spinn-nominering för Spotlight och Tullamore D.E.W

Cheers! Spinn-nominering för Spotlight och Tullamore D.E.W

Kampanjen ”A D.E.W. & A Brew”, som Spotlight tagit fram för Tullamore D.E.W. och deras importör Nigab tillsammans med mikrobryggeriet PangPang, har nominerats i Spinn 2018 i kategorin ”Årets Innovationskampanj”! Du hittar caset här.

Enligt Spinns kriterier ska ”Årets innovation ha använt sig av ny eller existerande teknik på ett sätt som har hög relevans för kundens varumärke/produkt. Innovationen har varit en bärande del av kommunikationen och kopplingen till kundens avsedda affärsbudskap är tydlig…”. Mer om tävlingen här.

Prisutdelning sker den 22 november!

Adobe och Spotlight nominerade i 100-wattaren!

Adobe och Spotlight nominerade i 100-wattaren!

100wattaren_konsument

Adobes kampanj “Exhibition Stockholm” – som Spotlight tagit fram tillsammans med Accomplice – har nominerats till en 100-wattare i kategorin ”Konsument/kampanj”. Du hittar caset här.

Lite kort om 100-wattaren: ”…Tävlingen som belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens syfte ska vara väl definierat och resultatet mätt. För att kvalificera till 100-wattaren måste den som tävlar visa att deras kommunikation har gjort skillnad. Tävlingen har arrangerats sedan 1990….” Mer om tävlingen här.

Vi ser fram emot prisutdelningen den 29 november!

Så ska vården förändras för en halv miljon sköldkörtelsjuka

Så ska vården förändras för en halv miljon sköldkörtelsjuka

devardlosa_annons

Patientorganisationen Sköldkörtelförbundet har gett Spotlight i uppdrag att genomföra en kampanj i syfte att uppmärksamma vårdproblematiken för 458 000 sköldkörtelsjuka i Sverige. Kampanjkonceptet går under namnet De VårdLösa och handlar om att visa på den situation som var fjärde sköldkörtelsjuk upplever idag när de inte får rätt vård. Målet med kampanjen är att öka medvetenheten om sjukdomen och problemen idag – för att på så sätt skapa en förändring av vården.

Kampanjen går ut via redaktionell media, sociala kanaler och köpt digital media. Kommunikationen görs i samarbete med Spotlights systerbyrå DPER, som är specialister inom digital performance.

”Spotlight är en kreativ byrå som arbetar strategiskt och kanaloberoende med ett tydligt fokus – att skapa verklig effekt. De har också en god förståelse för den situation och utmaningar som vi och våra medlemmar står inför, så jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att kunna göra stor skillnad”, kommenterar Anders Palm, ordförande på Sköldkörtelförbundet.

I arbetsgruppen på Spotlight ingår Axel Lagerbielke, kundansvarig, Josefina Motin, digital projektledare, Simon Zingerman, AD, och Susanna Salomon, senior PR-konsult.

Se resultatet av kampanjen här.

Solita satsar i Sverige med Spotlight

Solita satsar i Sverige med Spotlight

solita_spotlight

Det nordiska konsultföretaget Solita, som hjälper företag att skapa värde utifrån data, satsar hårt på den svenska marknaden. Företaget rekryterar löpande nya konsulter samtidigt som man satsar på marknadsföra sig mot utvalda kundgrupper.

– Solita ska växa internationellt och Sverige är ett första steg i expansionen, berättar Skandinavienchefen Petronella Posti. Vi är ett av Finlands största konsultföretag men på den svenska marknaden är vi ganska okända och det måste vi ändra på.

Spotlight har ett nära samarbete med Solita. Uppdraget inbegriper såväl ett lokalt positioneringsarbete som digital marknadsföring, events samt medierelationer.

– Det är väldigt spännande att få hjälpa Solita med deras satsning i Sverige, att bygga varumärke och skapa affärsdrivande kommunikation, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig på Spotlight.

Spotlight söker projektledare!

Spotlight söker projektledare!

nyhets_projektledare_text

Spotlight är specialiserade på affärsdrivande kommunikation. Tillsammans med vår systerbyrå Dper, experter på digital performance, kombinerar vi förtjänad kommunikation med digital marknadsföring för mätbara resultat.

Vi samarbetar med kunder i många olika branscher över hela Norden. På Spotlight mäter vi vår framgång i nöjda kunder och engagerade medarbetare – och vi hjälper ständigt varandra att utvecklas och att hitta den energi som krävs för att göra skillnad för våra kunder. Kanske är det därför vi i flera år har rankats som en av Sveriges bästa byråer.

Nu söker vi fler Projektledare;

Vi söker dig som arbetar inom marknad och kommunikation, gärna på byrå. Du är duktig på att bygga relationer med dina kunder, på att identifiera behov och affärsmöjligheter samt på att driva samarbetet framåt med hjälp av dina kollegor. Du har god erfarenhet av att arbeta som kundansvarig, samt av att projektleda integrerade kampanjer där ägda, förtjänade, köpta och sociala kanaler samverkar på bästa sätt. Att sätta relevanta mål och löpande följa upp effekten av kommunikationsarbetet ser du som en självklarhet.

Låter det intressant? Skicka din ansökan snarast, till jobb@spotlightpr.se

Rådgivare till Sveriges Annonsörer

Rådgivare till Sveriges Annonsörer

dper_sverigesannonsorer

Vår systerbyrå Dper har etablerat ett samarbete med Sveriges Annonsörer. Dper är specialiserade på att hjälpa kunderna att få en bättre avkastning från sina digitala marknadsföringsinsatser. Spotlight samarbetar med Dper i många kundprojekt där vi arbetar integrerat med affärsdrivande kommunikation.

– Idag sitter många på en always-on strategi, där en konstant närvaro i olika kanaler gör att man inte hinner stanna upp och begripa hur allt hänger ihop. Men utan den insikten blir det också väldigt svårt att förstå vad resultatet av insatserna blir. Vår inställning är att det hela egentligen är ganska enkelt och att man kommer väldigt långt på sitt eget sunda förnuft. Med utgång från våra kunders affär och deras kunders köpresa ger vi lättbegriplig rådgivning kring hur de på ett mätbart sätt kan öka lönsamheten och säkra kvalitén på webben, säger Daniel Ekbladh på Dper.

– Allt fler annonsörer investerar i digitala medier, men det är lätt att gå vilse när allt fler kanaler tillkommer och bruset blir allt större. I vårt uppdrag som intresseorganisation ligger att möta våra medlemmars behov, varför vi nu är glada över att kunna stärka upp och ta in ytterligare expertis på det digitala området, säger i sin tur Lin Eriksson Nordström, kommersiell chef på Sveriges Annonsörer.

Guld i AMEC Awards!

Guld i AMEC Awards!

amecawards_exhibitionstockholm1

Spotlight blev den enda svenska byrån att bli nominerad till den internationella tävlingen AMEC. Nu prisas man med ett guld för sin kampanj med Adobe.

För 16:e året i rad arrangerades AMEC Awards, världens största tävling baserad på mätning och effekt inom PR och förtjänad kommunikation. Spotlight blev den enda svenska kommunikationsbyrån att nomineras till tävlingen.

Framgången slutade inte där, utan byrån fick ta emot guld i kategorin ”Best use of measurement for a single event” för kampanjen ”Exhibition Stockholm”.

– Det är alltid roligt när vi uppmärksammas för den skillnad vi gör för våra kunders affärer, och extra kul när det är tillsammans med en så modig och nyfiken kund som Adobe, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig och grundare av Spotlight, i en kommentar.

Kampanjen ägde rum i Stockholm förra sommaren och gick ut på att skapa en fototävling i AR. Kampanjen genomfördes tillsammans med Accomplice för kunden Adobe.

Läs mer här om hur du mäter kommunikationseffekt som en vinnare.

amecawards_exhibitionstockholm2

Beställare, Adobe Systems Nordics:
Anna Rose, nordisk marknadschef Adobe Creative Cloud
Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe

Arbetsgrupp Spotlight:
Strategi, idé och koncept för Exhibition Stockholm
Kundansvarig: Johan Wetterqvist
Projektledare: Tamara Samadi
PR-konsult: Daniel Nord
Kreativ planner: Olle Dahlqvist
Art Director: Simon Zingerman
Arbetsgrupp Accomplice:

Utveckling och design för Exhibition Stockholm
Projektledare: Nicolas Hornewall
Kreativt ansvarig: Olle Thunberg
Designer: Olof Mogard
Utvecklare: Pär Thunberg

Källa: Resumé
Källa: AMEC Awards

Load More Posts