En julhälsning från Spotlight

spotlight_julhalsning

Spotlight hårigare än vanligt i november

spotlight_facebook

Under november låter många mustaschen växa för att visa sitt deltagande i kampen mot prostatacancer. Nu vill Adobe bidra till att även de som inte (naturligt) kan odla en smyckande mustasch, också ska kunna delta. Tillsammans med Prostatacancerförbundet erbjuder de ett stort urval av digitala Photoshop-mustascher, där alla intäkter går till kampen mot prostatacancer.

Kampanjen Mustaschkampen startade i Sverige redan 2003 och drivs i dag av Prostatacancerförbundet. Syftet är att samla in pengar och öka uppmärksamheten kring Sveriges vanligaste cancersjukdom som årligen drabbar 10 000 svenska män. Nu vill Adobe se till att det inte finns några ursäkter till att inte stötta Mustaschkampen, oavsett möjlighet till egen ansiktsbehåring.

– Med den här satsningen gör vi det möjligt för alla att få en digital mustasch och visa sitt stöd. Alla borde ha minst en mustasch, oavsett om du kan odla den själv eller behöver digitala hjälpmedel. Varje dag blir 27 män diagnosticerade med prostatacancer, vilket gör det till Sveriges vanligaste cancersjukdom. Ju tidigare den upptäcks, desto större är chansen för tillfrisknande, säger Anna Rose, Nordic Marketing Manager på Adobe.

Adobe Nordics digitala Photoshop-mustascher finns tillgängliga på photoshopmoustache.com och kostar 3 EUR. Adobe har anslutit sig som insamlingspartner till Mustaschkampen 2016 och alla intäkter går oavkortat till kampen mot prostatacancer.

För oss på Spotlight var det en självklarhet att bidra i deras arbete och under november är alla våra medarbetare vackert pyntade med mustascher. Du ser alla bilder på spotlightpr.se/kontakt

Så får du också en frodig mustasch!
På webbsidan photoshopmoustache.com kan användare köpa och ladda ner ett paket med digitala mustascher i olika stilar. Dessa kan sedan, med Photoshop CC, läggas till på valfri porträttbild. Priset för ett paket är 3 EUR och alla intäkter från försäljningen går oavkortat till svenska Prostatacancerförbundet. Kampanjen pågår till 30 november.


För ytterligare information
Jes Schyum
kommunikationschef Adobe Systems
+45 26 70 46 70
jschyum@adobe.com

Carl Fried
PR-konsult Spotlight PR
+46 (0)76 949 98 53
carl.fried@spotlightpr.se

7 snabba med Petra

petra

Hej Petra. I dag gör du din första dag på Spotlight och jag förstår att det är både spännande och pirrigt. Vad tänkte du när du gick och lade dig i går?
Att jag måste komma i tid och lära mig namnen på alla. Snabbt. Jag måste skärpa mig så att jag kan göra en härlig presentation av mig själv på frukostmötet.

r du kom hit i morse möttes du närmast av en anstormning med människor som ville hälsa på dig, men också presentera sig själva. Vilket var ditt första intryck av oss – och hur många namn tror du att du har lagt på minnet?
Att ni var ett piggt och nyfiket gäng. Sedan dök det upp nya ansikten hela dagen; jag vet inte om jag börjar bli gammal eller om jag har dåligt ansiktsminne. Gällande namn hoppas jag kunna allas, inklusive favoriträtt, innan veckan är slut. Det är KPI:n för vecka 1.

Du har finskt påbrå och ett ovanligt efternamn. Ska Takeva uttalas på finska?
Det är faktiskt ett japanskt efternamn, som min mammas morfar fick med sig hem efter en långresa i Japan i slutet av 1800-talet. Det sägs att namnet är taget från en samurajklan, men detaljerna är mer diffusa än vad de är många.

Du fick presentera dig själv under en gemensam frukost tidigare i dag och en av de första sakerna du berättade var att du älskar godis (och att träna). Vilken är din favoritsort när det kommer till godis?
Det är så klart sura bumlingar och hallonlakritsskallar. Gärna i plural.

Du nämnde även att du är något av en nörd. Vad menar du med det?
Jag fastnar i olika intressen och fördjupar mig i dem. Mycket ibland. Kanske till och med för mycket enligt omgivningen. Jag skulle vilja se det som ett dedikerat engagemang i intressanta ämnen. Det kan exempelvis resultera i att jag går all in i materialsport och behöver all utrustning som behövs. Att jag behöver den bästa klätterutrustningen. Sedan kanske jag faktiskt inte klättrar så många gånger att jag kan räkna hem investeringen…

Vad ska du göra på Spotlight?
You tell me. Skämt åsido, jag ska arbeta som talent director. Jag ser det som att jag ska hjälpa till att förädla och tillföra ny kompetens. Sedan ser jag även fram emot att få arbeta med kunduppdrag. Självklart.

Vad innebär det egentligen att vara en Talent Director?
Ja, det är många som har frågat det. På Spotlight kommer jag som Talent Director att ha HR-ansvar över alla anställda och se till att alla konsulter utvecklas och får rätt förutsättningar för att kunna identifiera sin spetskompetens. Stort fokus ligger även på att hitta och nätverka med framtidens talanger.

Det fina i kråksången är att det är en roll som förändras baserat på vilka jag arbetar med, kunders behov och byråns framfart. Jag önskar och tror också att det innebär att jag får fortsätta att jobba med sjukt smarta människor och göra relevant och effektiv kommunikation.

Du har lång byråerfarenhet, bland annat som byråchef på den digitala kommunikationsbyrån Pronto. Senast kommer du dock från gamingvärlden, närmare bestämt Paradox Interactive. Vad är ditt bästa tips för alla som vill lyckas inom marknads- och kommunikationsbranschen?
För mig har det handlat om att förstå hur människor interagerar med varandra och varumärken online. Det ser olika ut beroende på intresseområden. När du förstår hur det fungerar har du många pusselbitar med dig redan. Du måste också vara orädd och våga hoppa på nya fenomen såsom sociala plattformar, appar etc snabbt för att kunna göra en medveten bedömning om de är relevanta. Det kan både handla om ett personligt varumärke och företag. Det som är kul är att det viktigaste handlar om att ha ett intresse för ämnet. Sedan handlar om det om att förstå att nätet är uppbyggt på att vara socialt vilket innebär att all typ av interaktion bör hänga ihop. Då fungerar det inte med samma innehåll i samtliga kanaler.

Tack för alla svar, och sist men inte minst, välkommen till oss på Spotlight!

Load More Posts