Hen-drinken gör upp med daterade smak-normer

Hen-drinken gör upp med daterade smak-normer

William Grant & Sons och Spotlight lanserar tillsammans ”Hen-drinken”, en kampanj för whiskeyproducenten Tullamore D.E.W. skapad för att ifrågasätta normer och daterade föreställningar kring smak och smakpreferenser. Kampanjen tar sig uttryck i form av en drink som är baserad på sensorik-forskning för att ifrågasätta kulturella skillnader kopplade till smak och samtidigt föra människor närmre varandra.

Hen-drinken bygger på forskning framtagen av sensorik-forskaren Johan Swahn, som visar att genetiska förutsättningar resulterar i skillnader mellan hur män och kvinnor upplever smak. Utifrån forskningen tog den prisbelönta bartendern Josephine Sondlo fram en drink med bland annat en avvägd del sötma, för att tilltala männens förkärlek till det som är sött, balanserat med syra och en hint av beska, för att inte chocka kvinnors ofta känsligare smaksinne. Resultatet blev världens första ”Hen-drink”.

Bakom projektet står Spotlight PR och Nigab, distributör av Tullamore D.E.W. på den svenska marknaden.

– Tullamore D.E.W. är en trippeldestillerad whiskey och varumärkets kärna handlar om ”Beauty of the Blend”. Det ville vi uppmärksamma och utforska genom att använda oss av forskning sammanställd av Johan Swahn tillsammans med Josephine Sondlos gedigna kunskaper i att komponera drinkar. Hen-drinken ska tilltala både män och kvinnor och är ett fint exempel på Tullamores sätt att jobba med smak, säger Fannie Friberg, projektledare för Hen-drinken på Spotlight.


Hur kan vi hjälpa dig med nylansering? Kontakta oss!

Arbetsgrupp Spotlight:

Strategi, idé och koncept för Hen-drinken
Kundansvarig: Robin Kvarnström
Projektledare: Fannie Friberg
PR-konsult: Anton Fagerhem
Kreativ planner: Olle Dahlqvist

Sensorik-forskning: Johan Swahn
Bartender: Josephine Sondlo

Fler projekt vi gjort för Tullamore D.E.W:

D.E.W. & A Brew

Lansering av utmärkelsen Årets Initiativ

Lansering av utmärkelsen Årets Initiativ

Spotlights primära uppgift med affärsdrivande kommunikation för LPT, Ledarna inom Privat Tjänstesektor, är att hjälpa föreningen att kommunicera frågor som berör och inspirerar chefer –både för att behålla befintliga medlemmar och för att attrahera nya. Som en del i det arbetet fick vi förra året möjlighet att tillsammans med LPT konceptualisera och kommunicera den nya utmärkelsen Årets Initiativ.

Förra årets pris tillägnades en organisation, chef eller arbetsgrupp som genom goda och starka initiativ främjat jobbskapande inom privat tjänstesektor – samtidigt som förändring och förbättring skapats inom temat mångfald. Utmärkelsen gick till språkappen Lingio, som underlättar för nyanlända att lära sig svenska.

Nu påbörjar Spotlight och LPT kommunikationsarbetet kring Årets Initiativ 2018. Håll ögonen öppna!

Resultat för Kvdbil

Resultat för Kvdbil

kvdbil_cover

Sedan 2015 har kvdbil mer än fördubblat ”share-of-voice” i förtjänade media (från 12% till 31%) och samtidigt ökat antalet omnämnanden i media med 100% till totalt 900 artiklar 2017. Räckvidden i media uppmättes till 47 000 000 under året. Samtidigt har genomsnittlig spontankännedom för Kvdbil ökat med 50 procent under 2015–17 (från ca 20% till 30%), men framförallt har preferensen att köpa eller sälja sin bil genom Kvdbil fördubblats (från 6% till 13%).

Läs hela caset här

Load More Posts