Vi optimerar Marknads- & Kommunikationschefens Almedalen

Välkommen till Sveriges största marknadsplats för insikter och åsikter. Trots att antalet arrangemang faktist minskar i år är utbudet bedövande stort och svårnavigerat. Spotlight och Dagens Opinion har därför lånat Kommunikationschefens och Marknadschefens hatt och gjort ett urval för att optimera din vecka. I en kort och en längre version hittar du handplockade evenemang som både speglar årets trender men också specifikt adresserar dina specialområden inom marknadsföring, varumärke och kommunikation.

Ladda hem våra scheman som PDF eller använd dig av det kompletta schemat längre ner!

Komplett schema – Klicka på valfritt evenemang!


MÅNDAG 1 JULI

08:00 – 10:00
Framtiden 2030 – om generation Z får bestämma


11:00 – 12:00
Forskningen är tydlig – ledarskap är kommunikation

Smygreklamen exploderar i sociala medier – men vem bär ansvaret?


12:00 – 13:00
Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Visioner och strategier för hållbar digitalisering, håller de måtten? Vems är ansvaret? Är alla med?


14:00 – 15:00
Är ni redo för morgondagens digitala medborgare?


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Vart tar kunderna vägen när missnöjet för de finansiella aktörerna växer?

Mediekartan ritas om – hur påverkar ägandet journalistiken?

Nyindustrialisering av Sverige? – 5G och den fjärde industriella revolutionen


15:00 – 16:00
Digitaliseringen tar över – vem vinner, vem förlorar?

 

TISDAG 2 JULI

08:00 – 10:00
Sverige är beroende av innovativa verksamhetskulturer – hur skapar vi det?

Etik i butik – vad händer när handlaren vet allt om kunden?


11:00 – 12:00
Vem vinner på framtidens handel?

PK – tänka fritt eller tänka på andra

Den nya konsumenten – grunden för innovation och transformation


12:00 – 13:00
Små och medelstora företag behöver öka digitaliseringstakten – så kan de få kunskap och inspiration


13:00 – 14:00
Tar nätjättarna sitt ansvar?

Värderingsdriven kommunikation- hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?


14:00 – 15:00
TV i en ny tid – håller branschen på att tappa greppet om tittarna?

Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan

Transformationsekonomin – konsumtion som förändrar världen

Hur vinns kampen om medborgarnas tid?

Vilka varumärken överlever när framtidens generation tar över?


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Mångfald boostar varumärke och försäljning – och engagemang


16:00 – 19:00
Blockchain på riktigt – värdet bortom hypen

Medborgare och konsumentmakt

En mediestjärnas uppgång och fall

Blod, svett och rock’n roll – hur bygger man ett hållbart hotellimperium?

AMEC-i Almedalen

 

ONSDAG 3 JULI

08:00 – 10:00
Från stuprör till ekosystem – vilka affärsmodeller formar framtidens detaljhandel?

Digital marknadsföring – det nya sättet att nå genom det digitala bruset


10:00 – 11:00
Medier har makt – varför ska man lita på dem?


11:00 – 12:00
Hållbara samarbeten – roligare, snabbare och mer framgångsrikt


13:00 – 14:00
Hållbarhet – en överlevnadsfråga

Offentlig upphandling av kommunikationstjänster– haveri eller en väl fungerande marknad?

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?


14:00 – 15:00
Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan

Ett ökat behov av kreativa lösningar i samhället – vad krävs för att lyckas?

Hur vi förenar hållbarhet med ökad konsumtion


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Hållbar kommunikation – är samhällsansvar också affärsnytta?

Framtidens mötesplatser


16:00 – 19:00
Framtidens B2B-affär år 2030 – hur kommer företag att göra affärer med varandra i framtiden?

Handelns digitala transformation – från medlemskort till Facebook-tribe

Kraften av fysiska event på en digital arena

Vad blir det av människan i den digitala världen?

Sveriges roll i kampen för klimatet – hur stor skillnad kan vi göra?

 

TORSDAG 4 JULI

08:00 – 10:00
Vilka är näringslivets nya hållbarhetsutmaningar?

Morgondagens förändringsledare – där kultur och tech möter entreprenörskap


10:00 – 11:00
Artificiell intelligens, algoritmer och automatisering – bortom hypen och dystopin


11:00 – 12:00
Det nya ledarskapet


12:00 – 13:00
Hur kan vi underlätta för konsumenter att göra hållbara val?


15:00 – 16:00
AI och fake news – vad kan vi vänta och vad kan vi göra?