Vi optimerar Marknads- & Kommunikationschefens Almedalen 2019

Vi optimerar Marknads- & Kommunikationschefens Almedalen

Välkommen till Sveriges största marknadsplats för insikter och åsikter. Trots att antalet arrangemang faktist minskar i år är utbudet bedövande stort och svårnavigerat. Spotlight och Dagens Opinion har därför lånat Kommunikationschefens och Marknadschefens hatt och gjort ett urval för att optimera din vecka. I en kort och en längre version hittar du handplockade evenemang som både speglar årets trender men också specifikt adresserar dina specialområden inom marknadsföring, varumärke och kommunikation.

Ladda hem våra scheman som PDF eller använd dig av det kompletta schemat längre ner!

Komplett schema – Klicka på valfritt evenemang!


MÅNDAG 1 JULI

08:00 – 10:00
Framtiden 2030 – om generation Z får bestämma


11:00 – 12:00
Forskningen är tydlig – ledarskap är kommunikation

Smygreklamen exploderar i sociala medier – men vem bär ansvaret?


12:00 – 13:00
Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Visioner och strategier för hållbar digitalisering, håller de måtten? Vems är ansvaret? Är alla med?


14:00 – 15:00
Är ni redo för morgondagens digitala medborgare?


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Vart tar kunderna vägen när missnöjet för de finansiella aktörerna växer?

Mediekartan ritas om – hur påverkar ägandet journalistiken?

Nyindustrialisering av Sverige? – 5G och den fjärde industriella revolutionen


15:00 – 16:00
Digitaliseringen tar över – vem vinner, vem förlorar?

 

TISDAG 2 JULI

08:00 – 10:00
Sverige är beroende av innovativa verksamhetskulturer – hur skapar vi det?

Etik i butik – vad händer när handlaren vet allt om kunden?


11:00 – 12:00
Vem vinner på framtidens handel?

PK – tänka fritt eller tänka på andra

Den nya konsumenten – grunden för innovation och transformation


12:00 – 13:00
Små och medelstora företag behöver öka digitaliseringstakten – så kan de få kunskap och inspiration


13:00 – 14:00
Tar nätjättarna sitt ansvar?

Värderingsdriven kommunikation- hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?


14:00 – 15:00
TV i en ny tid – håller branschen på att tappa greppet om tittarna?

Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan

Transformationsekonomin – konsumtion som förändrar världen

Hur vinns kampen om medborgarnas tid?

Vilka varumärken överlever när framtidens generation tar över?


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Mångfald boostar varumärke och försäljning – och engagemang


16:00 – 19:00
Blockchain på riktigt – värdet bortom hypen

Medborgare och konsumentmakt

En mediestjärnas uppgång och fall

Blod, svett och rock’n roll – hur bygger man ett hållbart hotellimperium?

AMEC-i Almedalen

 

ONSDAG 3 JULI

08:00 – 10:00
Från stuprör till ekosystem – vilka affärsmodeller formar framtidens detaljhandel?

Digital marknadsföring – det nya sättet att nå genom det digitala bruset


10:00 – 11:00
Medier har makt – varför ska man lita på dem?


11:00 – 12:00
Hållbara samarbeten – roligare, snabbare och mer framgångsrikt


13:00 – 14:00
Hållbarhet – en överlevnadsfråga

Offentlig upphandling av kommunikationstjänster– haveri eller en väl fungerande marknad?

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?


14:00 – 15:00
Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan

Ett ökat behov av kreativa lösningar i samhället – vad krävs för att lyckas?

Hur vi förenar hållbarhet med ökad konsumtion


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Hållbar kommunikation – är samhällsansvar också affärsnytta?

Framtidens mötesplatser


16:00 – 19:00
Framtidens B2B-affär år 2030 – hur kommer företag att göra affärer med varandra i framtiden?

Handelns digitala transformation – från medlemskort till Facebook-tribe

Kraften av fysiska event på en digital arena

Vad blir det av människan i den digitala världen?

Sveriges roll i kampen för klimatet – hur stor skillnad kan vi göra?

 

TORSDAG 4 JULI

08:00 – 10:00
Vilka är näringslivets nya hållbarhetsutmaningar?

Morgondagens förändringsledare – där kultur och tech möter entreprenörskap


10:00 – 11:00
Artificiell intelligens, algoritmer och automatisering – bortom hypen och dystopin


11:00 – 12:00
Det nya ledarskapet


12:00 – 13:00
Hur kan vi underlätta för konsumenter att göra hållbara val?


15:00 – 16:00
AI och fake news – vad kan vi vänta och vad kan vi göra?

 

Spotlight söker en mediespecialist

Spotlight söker en mediespecialist

Spotlight hjälper företag att bygga varumärken och att driva försäljning, med hjälp av integrerad kommunikation och digital marknadsföring som ger mätbara resultat. Vi samarbetar med kunder i många olika branscher över hela Norden, däribland Adobe, Bjurfors, Emirates, Facebook och Kronans Apotek.

Vår kultur genomsyras av en stark laganda. Vi hjälper varandra att utvecklas och att göra skillnad för våra kunder. Kanske är det därför vi i flera år har rankats som en av Sveriges bästa byråer.

Nu söker vi en Mediespecialist. Vi söker dig som arbetar som journalist eller på PR-byrå. Du är specialist på det nya medielandskapet och vet hur du kan skapa en story som engagerar. Att hitta insikter från data är en av dina styrkor. Du har erfarenhet från integrerade kampanjer där ägda, förtjänade, köpta och sociala kanaler samverkar på bästa sätt.

Välkommen med din ansökan till jobb@spotlightpr.se senast 15 augusti.

Brons till Spotlight i AMEC Awards 2019!

Brons till Spotlight i AMEC Awards 2019!

Vi är stolta över att för andra året i rad bli belönade med en pallplats i mätnings- och effektivitets-VM i PR AMEC Awards 2019!

Kampanjen ”A DEW & A Brew” som Spotlight tagit fram åt Nigab i samarbete med mikrobryggeriet PangPang belönades igår med en bronsmedalj i kategorin Most effective planning, research and evaluation of consumer communications. Lite extra stolta är vi då kampanjen är det enda svenska bidraget som gått till final.

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Tullamore DEW och Spotlight till final i ”effektmätnings-VM”

Tullamore DEW och Spotlight till final i ”effektmätnings-VM”

Kampanjen ”A DEW & A Brew”, som Spotlight tagit fram åt Nigab i samarbete med mikrobryggeriet PangPang, har som enda svenska bidrag nominerats i AMEC Awards 2019. Här premieras strategi och mätning av kommunikationseffekter. För Spotlight är det lite extra spännande eftersom vi vann guld i AMEC Awards förra året, då för Adobes ”Exhibition Stockholm”. Prisutdelningen är den 23 maj i Prag.

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Spotlight nominerade i Sabre Awards!

Spotlight nominerade i Sabre Awards!

Vi har blivit nominerade i världens största pr-tävling Sabre Awards tillsammans med Tullamore D.E.W för kampanjen D.E.W. & A Brew. Håll tummarna för oss den 22 maj då tävlingen avgörs!

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Spotlight vinner Kronans Apotek

Spotlight vinner Kronans Apotek

Vi är otroligt glada att Kronans Apotek valt Spotlight som ny PR-byrå. Det första gemensamma projektet handlar om läkemedelshantering för äldre.

Spotlight har mycket relevant erfarenhet från liknande uppdrag och känns som helt rätt partner för oss när vi nu ska belysa problematiken kring all felmedicinering som sker, säger Linda Wakeham, PR-strateg på Kronans Apotek.

Kronans Apotek erbjuder tjänster och produkter inom recept, hälsa och skönhet anpassade efter kundens behov. Apoteken ska kännetecknas av ett positivt kundbemötande och ett attraktivt sortiment.

Kronans Apotek har många spännande projekt i gång för att förbättra servicen till kunderna. Vi ser fram emot att hjälpa dem att stärka profilen och att ta en aktiv roll i viktiga branschfrågor, kommenterar Johan Wetterqvist, kundansvarig på Spotlight.

Arbetsgruppen hos Spotlight består av Johan Wetterqvist, Isadora Cugler och Ola Söderlind.

 

Randstad väljer Spotlight

Randstad väljer Spotlight

Efter en byråupphandling har ett av världens största bemannings- och rekryteringsföretag Randstad valt Spotlight till PR-byrå i Sverige.

Målet är att öka Randstads kännedom på den svenska marknaden. ”Spotlight var bäst på att förstå våra utmaningar och kom med ett förslag som ligger helt i linje med våra egna tankar”, säger Niklas Trieb, PR-chef på Randstad. Teamet Spotlight består av Stefan Rydén, Ola Söderlind och Axel Lagerbielke. ”Randstad är ett väldigt spännande företag med stora möjligheter. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med Randstads team göra stor skillnad på riktigt”, säger Axel Lagerbielke, vd och grundare på Spotlight.

Om Randstad
Randstad i Sverige, där Randstad, Dfind och Antenn ingår, är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till 600 000 människor i hela världen. Vi finns representerade i 39 länder och har 4 800 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien.

Spotlight har anställt två nya stjärnor

Spotlight har anställt två nya stjärnor

Julia Holmvik har anställts som projektledare. Hon kommer närmast från ABB där hon arbetade som global marknadschef inom livsmedelssegmentet. Innan dess var hon nyhetsreporter på svenska YLE. Julia har en Master i internationell marknadsföring från Handelshögskolan vid Åbo Akademi i Finland.

Sami Tahir har anställts som konsult. Han kommer närmast från MSL där han arbetat med varumärken som LEGO, KFC och Visa. Han har innan dess varit skribent på Rodeo och drivit egna events. Sami har studerat statsvetenskap, juridik, journalistik samt medie- och kommunikationsprogrammet på Stockholms Universitet.

Vi hälsar dem varmt välkomna!

Galakväll på Vasateatern

Galakväll på Vasateatern

Spotlight hjälper branschföreningen Ledarna inom Privat Tjänstesektor (LPT) att kommunicera frågor som berör och inspirerar chefer. Det är också viktigt för LPT att förmedla vad de gör för sina egna medlemmar. Ett event som kombinerar alla de här delarna är Årets Initiativ som hölls den 12 november 2018. Spotlight dokumenterade och producerade en film från eventet där LPT bland annat korade vinnaren till Årets Initiativ och bjöd medlemmarna på föreläsningar med beteendevetaren Gunnel Ryner och KI-forskaren Christina Björklund. Temat för kvällen var Hälsa för chefer.

Spotlight växer med två nya medarbetare

Spotlight växer med två nya medarbetare

Johanna Norlin har anställts som Junior Art Director. Johanna har tidigare arbetat för Jimjam Ideas i Sydney and för Insert Media. Hon har studerat vid Linnéuniversitetet, Berghs och Billy Blue College of Design.

Filippa Lindman har anställt som PR-konsult. Hon kommer närmast från Hewlett Packard. Filippa har en Bachelor of Science i Business Administration från Hawaii Pacific University.




Load More Posts