Coca-Cola European Partners väljer Spotlight

Coca-Cola European Partners väljer Spotlight

Coca-Cola European Partners har valt Spotlight som ny kommunikationsbyrå i Sverige. Uppdraget innefattar såväl strategiskt kommunikationsstöd som hjälp med genomförande av olika kommunikationsaktiviteter.

Spotlight visade en god förståelse för våra utmaningar och möjligheter under pitchen, och de har mycket relevant erfarenhet inom hållbarhet och business to business, säger Marie von Satzger, Kommunikationsansvarig på Coca-Cola European Partners.

Coca-Cola European Partners i Sverige producerar, distribuerar och säljer kolsyrade drycker, vatten, kaffe, juicedrycker och sportdrycker.

Vi ser fram emot att hjälpa CCEP att stärka sin position som helhetsleverantör av icke alkoholhaltiga drycker och att ta en aktiv roll i viktiga branschfrågor, kommenterar Johan Wetterqvist, kundansvarig på Spotlight.

Arbetsgruppen hos Spotlight består av Johan Wetterqvist, Robin Kvarnström, Josefina Motin och Ola Söderlind.

Om Coca-Cola European Partners
Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Honest®. Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm där cirka 1,5 miljoner liter dryck produceras varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953.

Om Spotlight
Spotlight är en kommunikationsbyrå som är specialiserad på affärsdrivande kommunikation med fokus på thought leadership och integrerade kampanjer. Byrån grundades 2005 och har idag 21 medarbetare. Under hösten 2017 startades systerbyrån Dper som är specialiserad på digital marknadsföring.

För mer information vänligen kontakta;
Johan Wetterqvist
Delägare Spotlight
070-716 67 60
johan@spotlightpr.se

Marie von Satzger
Kommunikationsansvarig, Coca-Cola European Partners
070-648 06 54
mvonsatzger@ccep.com

Elfa International väljer Spotlight

Elfa International väljer Spotlight

Ska bygga positionen som thought leader
Efter en upphandling med fem byråer har Malmöbaserade förvaringsspecialisten Elfa International valt Spotlight som ny byråpartner för att ytterligare stärka varumärkets position.

“Elfa är redan idag ledande inom skräddarsydda förvaringssystem men vi siktar högt och det finns mycket vi vill göra. Därför var det viktigt att hitta en byrå som passade både strategiskt och kreativt och där stämde det direkt när vi träffade teamet från Spotlight”, säger Christine Dalman, Senior PR Specialist på Elfa international.

Elfas innovativa och smarta förvaringslösningar har under 70 år etablerat sig i såväl Norden som i Frankrike, Tyskland och Polen och omsatte förra året för drygt 1,1 miljarder kronor.

“Vi är stolta och glada över förtroendet vi fått att bli Elfas byråpartner. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på Elfa ta ett nästa steg att bygga Elfas position som thought leader inom förvaring”, säger Axel Lagerbielke, vd på Spotlight.

Teamet på Spotlight består bland annat av Axel Lagerbielke, Karin Sturesson och Stefan Rydén.

Om Elfa
Elfa erbjuder förvaringssystem som kan anpassas efter människors individuella behov genom hela livet. I vår produktportfölj ingår bland annat måttanpassade skjutdörrar och vägghängda eller fristående förvaringslösningar – allt i hållbar, funktionell design av högsta kvalitet.

Företaget grundades 1948 och ägs sedan 1999 av The Container Store, USA:s största detaljhandelskedja för förvaringsprodukter. The Container Store är börsnoterat på New York-börsen. Elfa har tre fabriker och åtta säljbolag i Europa. Koncernen rapporterade en omsättning på cirka 1,1 miljarder kronor för räkenskapsåret 2018 och hade vid slutet av samma år 513 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Malmö.

Om Spotlight
Spotlight är en kommunikationsbyrå som är specialiserad på affärsdrivande kommunikation med fokus på thought leadership och integrerade kampanjer. Byrån grundades 2005 och har idag 21 medarbetare. Under hösten 2017 startades systerbyrån Dper som är specialiserad på digital marknadsföring.

Kontakt

Axel Lagerbielke, vd Spotlight
Mobil: +46 708 84 56 56
Email: axel@spotlightpr.se

Christine Dalman, Senior PR Specialist på Elfa international
Mobil: +46 73 088 46 04
Email: christine.dalman@elfa.com

Dubbla Spinn-nomineringar för Kvdbil

Dubbla Spinn-nomineringar för Kvdbil

Kampanjen Begbilsexperten för Kvdbil har nominerats i Spinn 2019 i kategorierna Årets Thought leader och Årets varumärkesbyggare.  Prisutdelningen äger rum den 28 november på Grand Hotel i Stockholm.

Spinn är tävlingen i Sverige som belönar de bästa PR-kampanjerna under året. Totalt finns 14 olika kategorier.

Läs hela caset här

Vi optimerar Marknads- & Kommunikationschefens Almedalen 2019

Vi optimerar Marknads- & Kommunikationschefens Almedalen

Välkommen till Sveriges största marknadsplats för insikter och åsikter. Trots att antalet arrangemang faktist minskar i år är utbudet bedövande stort och svårnavigerat. Spotlight och Dagens Opinion har därför lånat Kommunikationschefens och Marknadschefens hatt och gjort ett urval för att optimera din vecka. I en kort och en längre version hittar du handplockade evenemang som både speglar årets trender men också specifikt adresserar dina specialområden inom marknadsföring, varumärke och kommunikation.

Ladda hem våra scheman som PDF eller använd dig av det kompletta schemat längre ner!

Komplett schema – Klicka på valfritt evenemang!


MÅNDAG 1 JULI

08:00 – 10:00
Framtiden 2030 – om generation Z får bestämma


11:00 – 12:00
Forskningen är tydlig – ledarskap är kommunikation

Smygreklamen exploderar i sociala medier – men vem bär ansvaret?


12:00 – 13:00
Hur skapas hållbara och effektiva marknads- och kommunikationsavdelningar i det digitala landskapet?

Visioner och strategier för hållbar digitalisering, håller de måtten? Vems är ansvaret? Är alla med?


14:00 – 15:00
Är ni redo för morgondagens digitala medborgare?


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Vart tar kunderna vägen när missnöjet för de finansiella aktörerna växer?

Mediekartan ritas om – hur påverkar ägandet journalistiken?

Nyindustrialisering av Sverige? – 5G och den fjärde industriella revolutionen


15:00 – 16:00
Digitaliseringen tar över – vem vinner, vem förlorar?

 

TISDAG 2 JULI

08:00 – 10:00
Sverige är beroende av innovativa verksamhetskulturer – hur skapar vi det?

Etik i butik – vad händer när handlaren vet allt om kunden?


11:00 – 12:00
Vem vinner på framtidens handel?

PK – tänka fritt eller tänka på andra

Den nya konsumenten – grunden för innovation och transformation


12:00 – 13:00
Små och medelstora företag behöver öka digitaliseringstakten – så kan de få kunskap och inspiration


13:00 – 14:00
Tar nätjättarna sitt ansvar?

Värderingsdriven kommunikation- hur speglar vi mångfald och gör skillnad på riktigt?


14:00 – 15:00
TV i en ny tid – håller branschen på att tappa greppet om tittarna?

Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan

Transformationsekonomin – konsumtion som förändrar världen

Hur vinns kampen om medborgarnas tid?

Vilka varumärken överlever när framtidens generation tar över?


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Mångfald boostar varumärke och försäljning – och engagemang


16:00 – 19:00
Blockchain på riktigt – värdet bortom hypen

Medborgare och konsumentmakt

En mediestjärnas uppgång och fall

Blod, svett och rock’n roll – hur bygger man ett hållbart hotellimperium?

AMEC-i Almedalen

 

ONSDAG 3 JULI

08:00 – 10:00
Från stuprör till ekosystem – vilka affärsmodeller formar framtidens detaljhandel?

Digital marknadsföring – det nya sättet att nå genom det digitala bruset


10:00 – 11:00
Medier har makt – varför ska man lita på dem?


11:00 – 12:00
Hållbara samarbeten – roligare, snabbare och mer framgångsrikt


13:00 – 14:00
Hållbarhet – en överlevnadsfråga

Offentlig upphandling av kommunikationstjänster– haveri eller en väl fungerande marknad?

Hur möter vi framtidens konsument, skapar minnesvärda kundupplevelser & främjar hållbar konsumtion?


14:00 – 15:00
Mediebild, opinion och faktakoll i klimatfrågan

Ett ökat behov av kreativa lösningar i samhället – vad krävs för att lyckas?

Hur vi förenar hållbarhet med ökad konsumtion


15:00 – 16:00
Ungas åsikter – en röst från framtiden eller outbildade gaphalsar?

Hållbar kommunikation – är samhällsansvar också affärsnytta?

Framtidens mötesplatser


16:00 – 19:00
Framtidens B2B-affär år 2030 – hur kommer företag att göra affärer med varandra i framtiden?

Handelns digitala transformation – från medlemskort till Facebook-tribe

Kraften av fysiska event på en digital arena

Vad blir det av människan i den digitala världen?

Sveriges roll i kampen för klimatet – hur stor skillnad kan vi göra?

 

TORSDAG 4 JULI

08:00 – 10:00
Vilka är näringslivets nya hållbarhetsutmaningar?

Morgondagens förändringsledare – där kultur och tech möter entreprenörskap


10:00 – 11:00
Artificiell intelligens, algoritmer och automatisering – bortom hypen och dystopin


11:00 – 12:00
Det nya ledarskapet


12:00 – 13:00
Hur kan vi underlätta för konsumenter att göra hållbara val?


15:00 – 16:00
AI och fake news – vad kan vi vänta och vad kan vi göra?

 

Spotlight söker en mediespecialist

Spotlight söker en mediespecialist

Spotlight hjälper företag att bygga varumärken och att driva försäljning, med hjälp av integrerad kommunikation och digital marknadsföring som ger mätbara resultat. Vi samarbetar med kunder i många olika branscher över hela Norden, däribland Adobe, Bjurfors, Emirates, Facebook och Kronans Apotek.

Vår kultur genomsyras av en stark laganda. Vi hjälper varandra att utvecklas och att göra skillnad för våra kunder. Kanske är det därför vi i flera år har rankats som en av Sveriges bästa byråer.

Nu söker vi en Mediespecialist. Vi söker dig som arbetar som journalist eller på PR-byrå. Du är specialist på det nya medielandskapet och vet hur du kan skapa en story som engagerar. Att hitta insikter från data är en av dina styrkor. Du har erfarenhet från integrerade kampanjer där ägda, förtjänade, köpta och sociala kanaler samverkar på bästa sätt.

Välkommen med din ansökan till jobb@spotlightpr.se senast 15 augusti.

Brons till Spotlight i AMEC Awards 2019!

Brons till Spotlight i AMEC Awards 2019!

Vi är stolta över att för andra året i rad bli belönade med en pallplats i mätnings- och effektivitets-VM i PR AMEC Awards 2019!

Kampanjen ”A DEW & A Brew” som Spotlight tagit fram åt Nigab i samarbete med mikrobryggeriet PangPang belönades igår med en bronsmedalj i kategorin Most effective planning, research and evaluation of consumer communications. Lite extra stolta är vi då kampanjen är det enda svenska bidraget som gått till final.

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Tullamore DEW och Spotlight till final i ”effektmätnings-VM”

Tullamore DEW och Spotlight till final i ”effektmätnings-VM”

Kampanjen ”A DEW & A Brew”, som Spotlight tagit fram åt Nigab i samarbete med mikrobryggeriet PangPang, har som enda svenska bidrag nominerats i AMEC Awards 2019. Här premieras strategi och mätning av kommunikationseffekter. För Spotlight är det lite extra spännande eftersom vi vann guld i AMEC Awards förra året, då för Adobes ”Exhibition Stockholm”. Prisutdelningen är den 23 maj i Prag.

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Spotlight nominerade i Sabre Awards!

Spotlight nominerade i Sabre Awards!

Vi har blivit nominerade i världens största pr-tävling Sabre Awards tillsammans med Tullamore D.E.W för kampanjen D.E.W. & A Brew. Håll tummarna för oss den 22 maj då tävlingen avgörs!

Läs mer om kampanjen här

Nyfiken på vad som krävs för att nå ut med din kampanj internationellt? Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Spotlight vinner Kronans Apotek

Spotlight vinner Kronans Apotek

Vi är otroligt glada att Kronans Apotek valt Spotlight som ny PR-byrå. Det första gemensamma projektet handlar om läkemedelshantering för äldre.

Spotlight har mycket relevant erfarenhet från liknande uppdrag och känns som helt rätt partner för oss när vi nu ska belysa problematiken kring all felmedicinering som sker, säger Linda Wakeham, PR-strateg på Kronans Apotek.

Kronans Apotek erbjuder tjänster och produkter inom recept, hälsa och skönhet anpassade efter kundens behov. Apoteken ska kännetecknas av ett positivt kundbemötande och ett attraktivt sortiment.

Kronans Apotek har många spännande projekt i gång för att förbättra servicen till kunderna. Vi ser fram emot att hjälpa dem att stärka profilen och att ta en aktiv roll i viktiga branschfrågor, kommenterar Johan Wetterqvist, kundansvarig på Spotlight.

Arbetsgruppen hos Spotlight består av Johan Wetterqvist, Isadora Cugler och Ola Söderlind.

 

Randstad väljer Spotlight

Randstad väljer Spotlight

Efter en byråupphandling har ett av världens största bemannings- och rekryteringsföretag Randstad valt Spotlight till PR-byrå i Sverige.

Målet är att öka Randstads kännedom på den svenska marknaden. ”Spotlight var bäst på att förstå våra utmaningar och kom med ett förslag som ligger helt i linje med våra egna tankar”, säger Niklas Trieb, PR-chef på Randstad. Teamet Spotlight består av Stefan Rydén, Ola Söderlind och Axel Lagerbielke. ”Randstad är ett väldigt spännande företag med stora möjligheter. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med Randstads team göra stor skillnad på riktigt”, säger Axel Lagerbielke, vd och grundare på Spotlight.

Om Randstad
Randstad i Sverige, där Randstad, Dfind och Antenn ingår, är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till 600 000 människor i hela världen. Vi finns representerade i 39 länder och har 4 800 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien.

Load More Posts