cocacola_headerbilder.jpg

Kund: Coca-Cola i Sverige

Budskapsplattform – Corporate communication – Content marketing – Employeer branding – Hållbarhetskommunikation – Internkommunikation – Medierelationer – Medieträning – Sociala medier – Copywriting – Film – Foto – Grafisk design – Webb – Event

 

Världslanseringen av 100 % återvunnen PET

 

Ett initiativ av Coca-Cola i Sverige att övergå till 100 procent återvunnen plast i PET-flaskor förvandlades från vad som kunde blivit ett lokalt förpackningsprojekt till ett nyckelevent för att driva hållbarhetsfrågor - med globalt genomslag i alla målgrupper.


Plastavfall är ett stort klimatproblem. För att minimera sitt klimatavtryck övergår Coca-Cola i Sverige till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen. För att förklara initiativet, driva på återvinningen av PET-flaskor samt driva attityder till varumärket initieras en kommunikationsaktivitet som möter upp flera utmaningar. Många tror bland annat att återvinningen redan är total och uppvisar en utbredd skepsis till stora företag och deras hållbarhetsarbete. Det fanns också en inflation av olika typer av miljökommunikation i media. 

 

Första fasen var en lokal och global informationskampanj som följdes av kommunikation med fokus på flaskan och dess ikoniska etikett för att driva återvinningsbeteende och varumärkesattityder.

 

Resultat

Initiativet blev en framgång på alla plan: Massiv och positiv uppmärksamhet i media världen över (450 miljoner kontakter) och mycket stora förändringar i hållbarhetsattityder till Coca-Cola, även bland Key Opinion Leaders inom miljö och bland myndigheter. Sedan lanseringen har flera marknader och varumärken följt i samma fotspår.

 

  • 70 % håller med om att Coca-Cola i Sverige ”uppmuntrar mig att panta” (upp). 

  • 71 % säger att Coca-Cola i Sverige tar sitt ansvar för miljön. 

  • Förtroendet för varumärket nådde all-time-high i "Responsible" Index 113 vs Q3-19. 

  • "Environment" Index 108 vs Q3-19. 

  • Starkaste syftesdrivna kampanj för Coca-Cola i Sverige någonsin uppmätt. 

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Den optimala e-handeln – Fotografiska

Nästa
Nästa

Kalla för Kronans – Kronans Apotek