Kund: Almega Serviceföretagen

Annonser – A/B-test & annonsering – Brand & Corporate communication – Budskapsplattform – Content marketing – Copywriting – Film – Foto – Grafisk design – Medierelationer – Målgruppsselektering – Rådgivning – Sociala medier – Webb

 

Ett Riktigt Viktigt Jobb

 

Så hjälpte vi Almega Serviceföretagen att ta fram en integrerad kampanj som lyfter fram stoltheten hos städarna och värdet som städbranschen skapar. Resultatet: ett markant ökat intresse för att jobba som städare och en ny mer positiv bild av städbranschen hos målgruppen.


Uppdraget: ”Höj städbranschens status”.

Almega Serviceföretagen, en branschorganisation för svenska städföretag, såg tydligt behov att ge en ny bild av städyrket, öka förståelsen för städarnas funktion i samhället samt höja städarnas självkänsla.

Syftet var ytterst att säkra rekryteringen av bra medarbetare samt tydliggöra värdet av branschen inför kunder och samhälle.

Vår lösning blev konceptet ”Ett Riktigt Viktigt Jobb” som berättar om yrket från städarnas eget perspektiv – och lyfter fram värdet som städarna skapar i samhället.

Kampanjen inkluderade en central budskapsfilm som sedan omarbetades för en rad olika syften. Bland annat annonser i sociala medier, online video samt i form av en organisk contentplan för spridning av kampanjen tillsammans med branschorganisationens medlemmar. Navet i kampanjen bestod av en kampanjsida med information och intervjuer med städare, städkunder och Almega Serviceföretagen. Kampanjen inleddes med debattartikel och PR-utspel i nyckelmedia.

Läs mer om kampanjen här: ettriktigtviktigtjobb.se

 

Resultat

  • Ökat intresse för att arbeta som städare hos dem som tagit del av kampanjen.

  • Mer positiv syn på städyrket hos målgruppen.

  • Stort engagemang och organisk spridning bland medlemmar och intressenter.

  • CTR i sociala media och annonsering signifikant högre än jämförbara kampanjer.

  • Nästan en miljon personer i Sverige har tagit del av kampanjen.

  • De som tagit del av kampanjen har uppfattat budskapet om städning som ”ett riktigt och viktigt jobb”.

  • De allra flesta tyckte om kampanjen, och ansåg att den var positiv och trovärdig.

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Transforming Society Together – Sweco

Nästa
Nästa

Fotbollspizzan - Coca-Cola i Sverige