Kund: Sweco

Annonser – A/B-test & annonsering – Brand & Corporate communication – Budskapsplattform – Content marketing – Copywriting – Film – Foto – Grafisk design – Medierelationer – Målgruppsselektering – Rådgivning – Sociala medier – Webb

 

Transforming Society Together

 

Sweco visar med sin kampanj ”Transforming society together” att business-to-business kommunikation som utgår från att målgruppen i första hand är människor – inte befattningshavare – kan beröra och engagera på ett sätt som förstärker varumärken också på kort sikt. Och uppenbarligen blir effekten inte mindre av att använda humanistiska argument i en bransch som normalt handlar om hårda siffror, teknik och rationell bevisföring.

Bakgrund och mål

Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa. Man planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med sina kunder utvecklar Swecos arkitekter, ingenjörer och andra specialister lösningar t ex för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. 

Målet var att öka kännedomen om och förståelsen för Swecos kundlöfte – ofta formulerat som ”Transforming society together” – samt ge konkreta bevis för hur Sweco faktist bidrar till att förändra samhället till det bättre. 

Insikt, strategi & genomförande
Swecos kampanj har medvetet sökt och hittat ett eget sätt att prata om saker många andra pratar om. Det är en emotionell, mänskligberättelse i en rationell, teknisk värld som tilltalar oss som medmänniskor, oavsett om vilken formell roll man har, t ex projektbeställare, skattebetalare eller förälder.  

Målgrupp för kampanjen var beslutsfattare och och påverkare inom upphandling av teknikkonsulter inom såväl privat som offentlig sektor och de kanaler som användes var bl a online video, bannerannonsering, sociala medier (organiskt och annonsering), sökannonsering samt content marketing i egna kanaler.

 

Resultat

  • Kampanjen har ökat kännedomen om Sweco både totalt men i synnerhet bland de som sett kampanjen. Uppfattningen om Swecos erbjudande har stärkts på ett antal nyckelområden. De som sett kampanjen är mer positiva och intresserade av Sweco. 

  • Under kampanjperioden ökade det organiska söket för ”Sweco” på Google liksom direkttrafiken till ”sweco.se” jämfört perioden innan. Betalt sök på Google ökade med närmare 50%. 

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Nästa
Nästa

Ett Riktigt Viktigt Jobb – Almega Serviceföretagen