Kund: Byggcheferna

Almedalen – Medierelationer – Sociala medier – Brand experience – Podd

 

Stoppa machokulturen

 

Byggcheferna ville skapa en mer modern, inkluderande arbetskultur och råda bot på den sneda könsfördelningen i byggbranschen. Tillsammans med fackföreningen Byggnads bestämde de sig för att uppmärksamma problemen och få igång en diskussion om jämställdhet i branschen bland kaffeautomater och byggbodar.


En kartläggning gjordes som visade att det inom branschen fanns en förlegad syn på manligt och kvinnligt som stängde ute och skrämde bort kompetenta människor. Machokulturen hade vuxit sig fast över tid och riskerade branschens rykte och framtid. Men genom att lyfta provocerande budskap, statistik och talande historier från verkligheten i allehanda sammanhang lyckades vi skapa förändring.

 
Case_StoppaMachoKulturen.jpg

Resultat

  • Över 200 artiklar och reportage.

  • 15 minuter i rikstäckande TV och i otaliga radioinslag.

  • Kampanjen har nått cirka en halv miljon svenskar via Byggchefernas och Byggnads Facebooksidor.

  • Kampanjen nådde via Byggnads och Byggchefernas Twitter cirka 120 000 svenskar.

  • Starkt gensvar hos arbetsgivare inom branschen som vill engagera sig i frågan.

  • Förfrågningar från andra branschförbund om att ta del av arbetet.

  • Högre resultatmål satta för utbildningar som sker inom byggbranschen.

  • Kontakter från forskare som vill gräva djupare i ämnet.

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Elfa Insights

Nästa
Nästa

D.E.W. & A Brew – Nigab